Luty 2010 nr 2 (14)
 
   
   

    Tu jesteś: > Gazeta > Luty 2010 nr 2 (14)



LISTA ARTYKUŁÓW


CO SŁYCHAĆ

Od Redaktora »

Oświadczenie »

Śmieszne czy straszne? »

Świąteczne spotkanie w kurii »



NASZE MIASTO

RATUSZ – REAKTYWACJA »

ŚCIŚLE JAWNE »

Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy zagrała w Konstancinie »

Wizyta w oczyszczalni »

WOKÓŁ RATUSZA »

Zakładamy nowy bank »

ZIMOWY ZAWRÓT GŁOWY – FERIE 2010 »



NASZE ŚRODOWISKO

Co płynie Jeziorką? »

EKOLOGICZNIE, CZYSTO I TANIO »



LISTY/AKTUALNOŚCI

Nowe przepisy w 2010 r. »

Spór o ul.Wagarową »

Wiemy, komu zawdzięczamy asfalciarnię »

Zima trzyma »



AKTUALNOŚCI

Dofinansowanie dla szkół z funduszy UE »

Kieruję, ale nie odpowiadam »

Nieszkodliwa jak asfalciarnia? »

Pieniądze dla sołectw »

Rewitalizacja Parku Zdrojowego »



NASZE ZDROWIE

Dyżury całodobowe »

NIE MA ROZWIĄZAŃ DOSKONAŁYCH »

Zanim będzie za późno »

ZUS wycofuje książeczki »



NASZ SAMORZĄD

REALNIE ZNACZY OSZCZĘDNIE »

STANOWISKO KLUBU RADNYCH POROZUMIENIE OBYWATELI KONSTANCINA-JEZIORNY W SPRAWIE BUDŻETU GMINY NA 2010 R. »

 

POPULARNE ARTYKUŁY
1. SYLWETKI - Michał Malinowski »
2. Kościół parafialny św. Zygmunta w Słomczynie »
3. Dzik jest dziki... »
4. Ryba lubi pływać w czystej wodzie »
5. MY SĄ UZDROWISKO, CZYLI STRATEGIA KONTRA PUSTOSŁOWIE »
6. Konstancin już jest częścią metropolii »
7. Amfiteatr otwarty »
8. RECEPTA DLA STOCERU »
9. Odnowić willę Świt »
10. Komunikat Urzędu Gminy Konstancin-Jeziorna »
 

ARCHIWUM WYDAŃ GAZETY
Grudzień 2014 nr 12 (72)
Listopad 2014 nr 11 (71)
Październik 2014 nr 10 (70)
Wrzesień 2014 nr 9 (69)
Lipiec – Sierpień 2014 nr 7/8
Czerwiec 2014 nr 6 (66)
Maj 2014 nr 5 (65)
Kwiecień 2014 nr 4 (64)
Marzec 2014 nr 3 (63)
Luty 2014 nr 2 (62)
Grudzień 2013 – Styczeń 2014 nr 12/1 (60/61)
Listopad 2013 nr 11 (59)
Październik 2013 nr 10 (58)
Wrzesień 2013 nr 9 (57)
Lipiec-Sierpień 2013 nr 7/8
Czerwiec 2013 nr 6 (54)
Maj 2013 nr 5 (53)
Kwiecień 2013 nr 4 (52)
 


RATUSZ – REAKTYWACJA

Poleć artykuł znajomemu   Drukuj
   

Po kilku nieudanych próbach uzyskania przez Urząd Miasta i Gminy Konstancin-Jeziorna pozwolenia na budowę ratusza, Komisja Rozwoju, Ładu Przestrzennego i Spraw Komunalnych Rady Miejskiej Konstancina-Jeziorny wystąpiła z wnioskiem o ustalenie innego miejsca posadowienia ratusza. Na zlecenie burmistrza, architekci z pracowni Mierzejewski Kasprzycki Sp. z o.o., autorzy projektu budynku ratusza przy ul.Wilanowskiej, dokonali analizy dwóch nowych lokalizacji. Obydwie znajdują się w Skolimowie: przy ul. Rycerskiej i przy pl. Sportowym, u zbiegu ulic Sanatoryjnej i Prusa. Projektanci porównali wszystkie trzy lokalizacje i w obszernym opracowaniu przedstawili zalety i wady każdej z nich.


W wielu miastach historyczna siedziba władz miejskich (ratusz) usytuowana była w centrum miasta, na rynku.Wokół rynku znajdowały się budynki ważne dla miasta i jego mieszkańców: kościół, sklepy, restauracja, plac targowy. Konstancin niemiał tak bogatej historii –wyrósł dopiero w ubiegłym stuleciu jako osiedle-kurort. Nie miał więc swojego historycznego centrum. W pierwszymv numerze naszego pisma przedstawiliśmy wyniki sondy, w której pytaliśmy przechodniów, gdzie ich zdaniem znajduje się centrum miasta i gdzie powinno być w przyszłości.Większość pytanych twierdziło, że obecnym centrum miasta jest Stara Papiernia i że tu powinno pozostać.Mieszkańcy Konstancina uważają, że centrum miasta ciągnie się od kościoła Wniebowzięcia NMP u zbiegu ulic Piłsudskiego i Batorego, obok Parku Zdrojowego, cukierni Buchmana do ronda Jana Pawła II i centrum handlowego Stara Papiernia. A więc wracamy do pierwszej lokalizacji.


Ratusz przy pl. Sportowym u zbiegu ulic Sanatoryjnej
i Prusa, powierzchnia działki ok. 13 450 mkw.,
powierzchnia zabudowy ok. 2 400 mkw.
Walory lokalizacji:
– możliwość swobodnego kształtowania bryły
budynku,
– możliwość zbudowania placu przed ratuszem,
– atrakcyjna zieleń wysoka i niska,
– dostępność komunikacji,
– działka niezabudowana.

Ratusz przy ul. Rycerskiej, powierzchnia działki ok.
10 815 mkw., powierzchnia zabudowy ok. 2 360 mkw.
Walory lokalizacji:
– możliwość zbudowania placu przed ratuszem,
– atrakcyjna zieleń wysoka i niska,
– dostępność komunikacji,
– bliskość innego gminnego budynku, w którym
po kosztownym remoncie znalazły nową siedzibę
ośrodek pomocy społecznej, biblioteka publiczna
i niektóre lokalne stowarzyszenia.
Wadami obydwu lokalizacji są m.in.: duża odległość od centrum usługowo-handlowego miasta, od banków, bankomatów i oddalenie od głównych arterii komunikacyjnych. Ponadto w przypadku realizacji projektu ratusza na działce przy ul. Rycerskiej konieczne byłoby wyburzenie apteki i kiosku od strony ul. Prusa oraz przesadzenie lub wycięcie części drzew, znajdujących się na działce. W obydwu projektach przewidziano zaledwie po 60 miejsc parkingowych i ewentualną możliwość budowy parkingu podziemnego (w zależności od warunków gruntowo-wodnych).

 

Z analizy dokonanej przez autorów projektu wynika, że w przypadku lokalizacji przy rondzie Jana Pawła II najkorzystnniejszym rozwiązaniem jest pozyskanie sąsiednich działek i realizacja wariantu III. Wyburzenie istniejących budynków umożliwi zbudowanie na pozyskanym terenie jeszcze jednego budynku z funkcją kulturalno-usługową i zaprojektowanie reprezentacyjnego placu między nim a ratuszem. Jednak z zawartej w opracowaniu „Tabeli porównawczej lokalizacji ratusza na poszczególnych działkach” wynika, że po powiększeniu terenu o dwie sąsiednie nieruchomości, zabudowane dużymi obiektami, powierzchnia działki pod budowę ratusza wzrośnie zaledwie o 1 108 mkw. Po uwzględnieniu zwiększenia powierzchni zabudowy budynku ratusza o prawie 1 000 mkw., wolnego terenu przybyłoby tylko 175 mkw. Gdzie więc znajdzie się reprezentacyjny plac? Nie sposób pominąć, że zakup i adaptacja lub wyburzenie dwóch sąsiednich nieruchomości zwiększą koszty inwestycji o kilkanaście milionów złotych. Koszty budowy nowego ratusza szacowane były w roku ubiegłymna ok. 17mln zł. Jeżeli dodamy do tego ok. 15 mln zł wydanych na pozyskanie większego terenu, to mamy już kwotę ponad 30 mln zł.

 

A jak uczy doświadczenie, w trakcie realizacji inwestycji koszty zwykle rosną od kilku do kilkunastu procent. Jednak nasza gmina znajduje się w głębokiej zapaści finansowej i nic nie wskazuje na to, by w najbliższym czasie stać nas było na takie wydatki. Tym samym realizacja ratusza oddaliłaby się w bliżej nieokreśloną przyszłość – do lepszych czasów.

 

Ale wiemy, że jest jeszcze inna możliwość. Spółka Łąki Konstancińskie, właściciel 22 ha niezabudowanego terenu, przylegającego do gminnej działki, wyraził gotowość odstąpienia brakujących kilkuset metrów kwadratowych, burmistrz jednak nie jest skłonny do negocjacji.

 

Lokalizacja siedziby urzędu miejskiego przy rondzie Jana Pawła II to z wielu względów najlepsza lokalizacja. Z pewnością ratusz w centrum miasta byłby łatwo dostępny dla interesantów. Razem ze Starą Papiernią (podobno są plany rozbudowy obiektu), przyszłym nowoczesnym targowiskiem i całym kompleksem usługowo-handlowym, o budowę którego zabiega spółka Łąki Konstancińskie, ratusz tworzyłby nowe centrum Konstancina. Centrum, na jakie nasze miasto zasługuje.

Ratusz u zbiegu ul.Wilanowskiej i al.Wojska Polskiego (przy rondzie Jana Pawła II)
– wariant I (dotychczasowy), powierzchnia działki 15 880 mkw., powierzchnia zabudowy 1 367 mkw.
– warianty II i III (po adaptacji sąsiednich budynków lub ich wyburzeniu), powierzchnia działki 16 988 mkw.,powierzchnia zabudowy 2 300 mkw.

Walory lokalizacji:
– położenie przy głównych drogach, głównych ciągach komunikacji samochodowej i dostępność komunikacji miejskiej,
– bliskość usług – banki, poczta,
– możliwość utworzenia, wraz z istniejącym centrum handlowym Stara Papiernia, dużego centrum usługowo-kulturalno-handlowego,
– położenie w sąsiedztwie oczka wodnego,otoczonego niską i wysoką zielenią.

Wady lokalizacji:
w wariancie I:
– zbyt mała działka – ograniczenie możliwości kształtowania bryły budynku,
– zbyt mało miejsc parkingowych,
– usytuowanie parkingu po drugiej stronie ul. Wilanowskiej (przejście z parkingu do urzędu przez jezdnię o dużym natężeniu ruchu).

w wariantach II i III:
– wzrost kosztów inwestycji o blisko 100 proc.,
– utrudnione warunki posadowienia – teren podmokły.

 

 


 

Opracowano na podstawie: „Analiza uwarunkowań
w zakresie urbanistycznym i technicznym możliwości
lokalizacji ratusza gminy Konstancin-Jeziorna”,
Mierzejewski Kasprzycki – MK Sp. z o. o.,
04-174 Warszawa, ul. Tarnowiecka 13,
tel. 612 44 88, fax 612 43 44


   
Zobacz także:

Styczeń 2009 nr 1 (1) Gdzie jest centrum? »

Marzec 2009 nr 3 (3) RATUSZ FATAMORGANA »

Marzec 2009 nr 3 (3) Ratusz fatamorgana »

Luty 2010 nr 2 (14) WOKÓŁ RATUSZA »

   
Poleć artykuł znajomemu   Poleć artykuł znajomemu    Drukuj Drukuj Dodaj do Facebook Dodaj do Wykop Dodaj do Blip Dodaj do Delicious Dodaj do Flaker Dodaj do Google Bookmarks Dodaj do Śledzik Dodaj do Digg Dodaj do Twitter Dodaj do Google Buzz Dodaj do Pinger
   
comments powered by Disqus
NASZE MIASTO

O Nas »

Kontakt »

Napisz do Nas »

Konstancin i okolice on-line »


 


REKLAMA

 


NEWSLETTER

Wpisz swój adres e-mail aby otrzymywać od nas informacje:
wyślij
 



   
   
gazetaarchiwumforumnasz konstancingaleriakontakt
studiokarma.eu