Marzec 2013 nr 3 (51)
 
   
   

    Tu jesteś: > Gazeta > Marzec 2013 nr 3 (51)



LISTA ARTYKUŁÓW


CO SŁYCHAĆ

Motorynka to jest to »

Sukces Przepióreczki »

ZDJĘCIE MIESIĄCA »



NASZE MIASTO

PŁACĘ I WYMAGAM »



LISTY/AKTUALNOŚCI

Budżet 2013 »

Niedoinformowani »

Nielegalne wysypiska »

Podróże kształcą »

Promocja »



AKTUALNOŚCI

Aby do wiosny »

Cross Country w Górze Kalwarii »

DUŻO ZA NIEWIELE »

Imieniny Konstancji »

Jubileusz Józefa Hertla »

Kierunek –Własna Firma III »

Konkurs dla rolników »

Konkurs na zadania pożytku publicznego »

Kwalifikacja wojskowa 2013 »

MIESZKANIE OD GMINY »

Niebezpieczna Grapa »

Nowa świetlica w Mirkowie »

Rowerem po Parku Zdrojowym »

Ruszyła rekrutacja do gminnych przedszkoli »

W Skolimowie z burmistrzem »

Wiosenne porządki »

Wydarzenia kulturalne w marcu 2013 »

Za trzy lata, jak dobrze pójdzie »



NASZA GMINA

GRUPA 16 PLUS »

KTO NIE ZE MNĄ, TEN PRZECIW MNIE »

PIENIĄDZE NA SPORT PODZIELONE »

RAZEM DLA UZDROWISKA »

ROZMOWA KONTROLOWANA »

ŚMIECIE: CO, GDZIE, KIEDY I ZA ILE »

Z POZYCJI MONOPOLISTY »

 

POPULARNE ARTYKUŁY
1. SYLWETKI - Michał Malinowski »
2. Kościół parafialny św. Zygmunta w Słomczynie »
3. Dzik jest dziki... »
4. Ryba lubi pływać w czystej wodzie »
5. MY SĄ UZDROWISKO, CZYLI STRATEGIA KONTRA PUSTOSŁOWIE »
6. Konstancin już jest częścią metropolii »
7. Amfiteatr otwarty »
8. RECEPTA DLA STOCERU »
9. Odnowić willę Świt »
10. Komunikat Urzędu Gminy Konstancin-Jeziorna »
 

ARCHIWUM WYDAŃ GAZETY
Grudzień 2014 nr 12 (72)
Listopad 2014 nr 11 (71)
Październik 2014 nr 10 (70)
Wrzesień 2014 nr 9 (69)
Lipiec – Sierpień 2014 nr 7/8
Czerwiec 2014 nr 6 (66)
Maj 2014 nr 5 (65)
Kwiecień 2014 nr 4 (64)
Marzec 2014 nr 3 (63)
Luty 2014 nr 2 (62)
Grudzień 2013 – Styczeń 2014 nr 12/1 (60/61)
Listopad 2013 nr 11 (59)
Październik 2013 nr 10 (58)
Wrzesień 2013 nr 9 (57)
Lipiec-Sierpień 2013 nr 7/8
Czerwiec 2013 nr 6 (54)
Maj 2013 nr 5 (53)
Kwiecień 2013 nr 4 (52)
 


Z POZYCJI MONOPOLISTY

Poleć artykuł znajomemu   Drukuj autor: MATEUSZ ZAREMBA
   

W 2011 r. cieszyliśmy się z wprowadzenia komunikacji wewnątrz gminy – linii dowozowych L14, L15 i L16 oraz dodatkowej linii autobusowej 742 z Góry Kalwarii przez Konstancin do Warszawy. Dla wielu mieszkańców sołectw linie L14, L15 i L16 to jedyna możliwość dotarcia do urzędu lub do lekarza, a 742 to jedyny autobus, którym mieszkańcy tych terenów mogą bezpośrednio dojechać do stacji metra Wilanowska. Regularnie z komunikacji autobusowej korzysta ok. 27 proc. mieszkańców gminy.

 

Na funkcjonowanie komunikacji zbiorowej gmina przeznacza z roku na rok coraz większe kwoty. W tegorocznym budżecie przeznaczono na ten cel 2,75 mln zł. Wzrost dotacji nie przekłada się jednak na wzrost liczby kursów i komfort podróżowania. Bo też i wymagania mamy wprost niedorzeczne: dopominamy się, by latem działała w autobusach klimatyzacja, a zimą ogrzewanie. Warunki podróżowania nie zmieniają się, ale cena biletów – owszem. Teren naszej gminy niemal w całości objęty jest drugą strefą biletową. Ostatni przystanek pierwszej strefy znajduje się w Klarysewie, kilkaset metrów od granicy z Warszawą. Mieszkańcy dużych osiedli Grapy lub Mirkowa jadący do Warszawy muszą kupować bilety dwustrefowe, które po ostatniej podwyżce kosztują 7 zł (bilet tylko na strefę pierwszą – 4,40 zł). Kwartalny bilet dwustrefowy kosztuje 474 zł, jednostrefowy – blisko połowę mniej, bo 250 zł.

 

 

Utworzona dwa lata temu linia 742 łącząca Górę Kalwarię przez Konstancin z Warszawą jest oblegana, jednak mimo tego Zarząd Transportu Miejskiego chce zmniejszyć liczbę kursów i zmienić trasę

Utworzona dwa lata temu linia 742 łącząca Górę Kalwarię przez Konstancin z Warszawą jest oblegana, jednak mimo tego Zarząd Transportu Miejskiego chce zmniejszyć liczbę kursów i zmienić trasę

 

 

W związku z wnioskami mieszkańców popartymi przez radnych, burmistrz Kazimierz Jańczuk zwrócił się do warszawskiego Zarządu Transportu Miejskiego o przesunięcie pierwszej strefy do granicy osiedla Grapa. ZTM odpisał, że taka decyzja musi być poprzedzona niezbędnymi analizami, na które zarząd w tym roku nie ma pieniędzy i przeprowadzić je może dopiero w przyszłym roku.

 

Oczywiście koszt ewentualnego przesunięcia strefy będzie musiała ponieść nasza gmina. Zdaniem ZTM, objęcie pierwszą strefą prawie całego Konstancina- Jeziorny wymagałoby wzrostu dofinansowania linii autobusowych 7XX przez gminę o ok. 40 proc., a zgodę na tę zmianę musiałaby wyrazić rada Warszawy, bo to budżet Warszawy dopłaca do pierwszej strefy biletowej.

 

Rozmowy z zarządem nie należą do łatwych. Obecny kontrakt z ZTM kończy się 31 marca. Co nas czeka od 1 kwietnia? Mimo że Zarząd Transportu Miejskiego nie kwestionuje sukcesu linii 742 i uważa, że uruchomienie jej było o kilka lat spóźnione, chce nam zmniejszyć liczbę kursów autobusów, zlikwidować kursy z Brześc i skrócić trasę do Wilanowa. ZTM zapowiada, że ze względu na okrojony budżet od 1 kwietnia nie będzie w stanie kontynuować współpracy w zakresie obsługi linii 742 na dotychczasowych zasadach. Od wielkanocnego poniedziałku proponuje 15 kursów w dni robocze i dziewięć w dni wolne i tylko na trasie Góra Kalwaria – Warszawa. Kursy na trasie Brześce – Warszawa zostaną zlikwidowane.

 

– Negocjacje trwają, ostateczne decyzje jeszcze nie zapadły – informujeMichał Lewandowski zWydziału Dróg Gminnych konstancińskiego Urzędu Miasta i Gminy.

 

W godzinach porannego szczytu autobusy linii 742 jadące z Góry Kalwarii do Warszawy są tak zapełnione, że jeśli nawet zatrzymują się na przystanku w Słomczynie, to nie sposób do nich wsiąść. – Dla nas szansą są kursy zaczynające się w Brześcach. Jeśli kursy z Brześc zostaną zlikwidowane, będziemy stać na przystankach w Słomczynie i Kawęczynie w nieskończoność. Z kolei jeśli trasa zostanie skrócona do Wilanowa, żeby dostać się do stacji metra Wilanowska będziemy musieli przesiąść się do innego zatłoczonego w godzinach porannego szczytu autobusu – alarmują mieszkańcy. Mieszkańcy obydwu gmin zgodnie uważają, że kursów jest zbyt mało. Przydałoby się dwa razy więcej, albo chociaż zastąpienie obecnego taboru przegubowcami, zwłaszcza w godzinach szczytu.

 

– Mało tego, że obecnie rano z linii korzystają głównie pasażerowie wsiadający na początku trasy w Górze Kalwarii, to zabiegają o wydłużenie trasy na ich terenie. Chcą wygody swoich pasażerów częściowo za nasze pieniądze. Współpraca miedzy naszymi gminami układa się nienajlepiej. Już raz nasz samorząd przekazał dotację władzom Góry Kalwarii na zaplanowanie przebiegu obwodnicy. Czy ktoś widział to opracowanie? – pyta nasz czytelnik.

 

Przy wprowadzaniu zmian ZTM nie zasięga opinii użytkowników: np. zmienił trasę linii 725 z Kępy Okrzewskiej do Wilanowa z objazdem przez Stare Kabaty w taki sposób, że nasi mieszkańcy już z niej praktycznie nie korzystają.

 

 

Skierowanie linii dowozowych przez Dębówkę, zdaniem ZTM jest niemożliwe, a o ustawienie słupka przystankowego w Słomczynie na przystanku Jabłoniowa koło Green Garden na trasie L15 i L16 sołtys Kaweczynka upomina się od roku. Zgodnie z umową pomiędzy gminą a ZTM, za ustawienie słupków przystankowych odpowiada zarząd. Kiedy to zrobi? Nie wiadomo. Sami słupka nie możemy postawić. Przystanek figuruje we wszystkich rozkładach jazdy tych linii, jednak busik się tam faktycznie nie zatrzymuje, ponieważ brakuje słupka przystankowego. ZTM zawsze ma rację. Nie na darmo w umowie z gminą wyraźnie zapisane jest: „ostateczną decyzję o trasie i rozkładzie jazdy takich linii podejmuje ZTM” (par.1, ust.15). Kto podpisał taką umowę?

 

W ubiegłym roku płaciliśmy za wszystkie zakontraktowane kursy linii dowozowych L, za te które wypadły z rozkładu też. Od 1 stycznia 2013 r. płacimy tylko za kursy faktycznie wykonane, obowiązkowo więc zgłaszajmy takie przypadki do Wydziału Dróg Gminnych.

 

„Monopolista nie zawsze musi mieć rację. I nie musi być monopolistą. Dlaczego nasza gmina i Góra Kalwaria wspólnie nie ogłoszą przetargu na obsługę tej linii? Dziś prywatni przewoźnicy walczą o klientów. Może warto spróbować? Ogłoszenie przetargu nie kosztuje. Dopóki samorządy godzą się na praktyki ZTM, lepiej nie będzie. Nie łudzę się, że mój list do redakcji wpłynie na decyzje ZTM, może jednak głos mieszkańców skłoni władze samorządowe gminy do szukania innych rozwiązań” – pisze w liście Z. J.

   
Poleć artykuł znajomemu   Poleć artykuł znajomemu    Drukuj Drukuj Dodaj do Facebook Dodaj do Wykop Dodaj do Blip Dodaj do Delicious Dodaj do Flaker Dodaj do Google Bookmarks Dodaj do Śledzik Dodaj do Digg Dodaj do Twitter Dodaj do Google Buzz Dodaj do Pinger
   
comments powered by Disqus
NASZE MIASTO

O Nas »

Kontakt »

Napisz do Nas »

Konstancin i okolice on-line »


 


REKLAMA

 


NEWSLETTER

Wpisz swój adres e-mail aby otrzymywać od nas informacje:
wyślij
 



   
   
gazetaarchiwumforumnasz konstancingaleriakontakt
studiokarma.eu