Z POZYCJI MONOPOLISTY autor: MATEUSZ ZAREMBA
   

W 2011 r. cieszyliÅ›my siÄ™ z wprowadzenia komunikacji wewnÄ…trz gminy – linii dowozowych L14, L15 i L16 oraz dodatkowej linii autobusowej 742 z Góry Kalwarii przez Konstancin do Warszawy. Dla wielu mieszkaÅ„ców soÅ‚ectw linie L14, L15 i L16 to jedyna możliwość dotarcia do urzÄ™du lub do lekarza, a 742 to jedyny autobus, którym mieszkaÅ„cy tych terenów mogÄ… bezpoÅ›rednio dojechać do stacji metra Wilanowska. Regularnie z komunikacji autobusowej korzysta ok. 27 proc. mieszkaÅ„ców gminy.

 

Na funkcjonowanie komunikacji zbiorowej gmina przeznacza z roku na rok coraz wiÄ™ksze kwoty. W tegorocznym budżecie przeznaczono na ten cel 2,75 mln zÅ‚. Wzrost dotacji nie przekÅ‚ada siÄ™ jednak na wzrost liczby kursów i komfort podróżowania. Bo też i wymagania mamy wprost niedorzeczne: dopominamy siÄ™, by latem dziaÅ‚aÅ‚a w autobusach klimatyzacja, a zimÄ… ogrzewanie. Warunki podróżowania nie zmieniajÄ… siÄ™, ale cena biletów – owszem. Teren naszej gminy niemal w caÅ‚oÅ›ci objÄ™ty jest drugÄ… strefÄ… biletowÄ…. Ostatni przystanek pierwszej strefy znajduje siÄ™ w Klarysewie, kilkaset metrów od granicy z WarszawÄ…. MieszkaÅ„cy dużych osiedli Grapy lub Mirkowa jadÄ…cy do Warszawy muszÄ… kupować bilety dwustrefowe, które po ostatniej podwyżce kosztujÄ… 7 zÅ‚ (bilet tylko na strefÄ™ pierwszÄ… – 4,40 zÅ‚). Kwartalny bilet dwustrefowy kosztuje 474 zÅ‚, jednostrefowy – blisko poÅ‚owÄ™ mniej, bo 250 zÅ‚.

 

 

Utworzona dwa lata temu linia 742 Å‚Ä…czÄ…ca GórÄ™ KalwariÄ™ przez Konstancin z WarszawÄ… jest oblegana, jednak mimo tego ZarzÄ…d Transportu Miejskiego chce zmniejszyć liczbÄ™ kursów i zmienić trasÄ™

Utworzona dwa lata temu linia 742 Å‚Ä…czÄ…ca GórÄ™ KalwariÄ™ przez Konstancin z WarszawÄ… jest oblegana, jednak mimo tego ZarzÄ…d Transportu Miejskiego chce zmniejszyć liczbÄ™ kursów i zmienić trasÄ™

 

 

W zwiÄ…zku z wnioskami mieszkaÅ„ców popartymi przez radnych, burmistrz Kazimierz JaÅ„czuk zwróciÅ‚ siÄ™ do warszawskiego ZarzÄ…du Transportu Miejskiego o przesuniÄ™cie pierwszej strefy do granicy osiedla Grapa. ZTM odpisaÅ‚, że taka decyzja musi być poprzedzona niezbÄ™dnymi analizami, na które zarzÄ…d w tym roku nie ma pieniÄ™dzy i przeprowadzić je może dopiero w przyszÅ‚ym roku.

 

Oczywiście koszt ewentualnego przesunięcia strefy będzie musiała ponieść nasza gmina. Zdaniem ZTM, objęcie pierwszą strefą prawie całego Konstancina- Jeziorny wymagałoby wzrostu dofinansowania linii autobusowych 7XX przez gminę o ok. 40 proc., a zgodę na tę zmianę musiałaby wyrazić rada Warszawy, bo to budżet Warszawy dopłaca do pierwszej strefy biletowej.

 

Rozmowy z zarzÄ…dem nie należą do Å‚atwych. Obecny kontrakt z ZTM koÅ„czy siÄ™ 31 marca. Co nas czeka od 1 kwietnia? Mimo że ZarzÄ…d Transportu Miejskiego nie kwestionuje sukcesu linii 742 i uważa, że uruchomienie jej byÅ‚o o kilka lat spóźnione, chce nam zmniejszyć liczbÄ™ kursów autobusów, zlikwidować kursy z BrzeÅ›c i skrócić trasÄ™ do Wilanowa. ZTM zapowiada, że ze wzglÄ™du na okrojony budżet od 1 kwietnia nie bÄ™dzie w stanie kontynuować wspóÅ‚pracy w zakresie obsÅ‚ugi linii 742 na dotychczasowych zasadach. Od wielkanocnego poniedziaÅ‚ku proponuje 15 kursów w dni robocze i dziewięć w dni wolne i tylko na trasie Góra Kalwaria – Warszawa. Kursy na trasie BrzeÅ›ce – Warszawa zostanÄ… zlikwidowane.

 

– Negocjacje trwajÄ…, ostateczne decyzje jeszcze nie zapadÅ‚y – informujeMichaÅ‚ Lewandowski zWydziaÅ‚u Dróg Gminnych konstanciÅ„skiego UrzÄ™du Miasta i Gminy.

 

W godzinach porannego szczytu autobusy linii 742 jadÄ…ce z Góry Kalwarii do Warszawy sÄ… tak zapeÅ‚nione, że jeÅ›li nawet zatrzymujÄ… siÄ™ na przystanku w SÅ‚omczynie, to nie sposób do nich wsiąść. – Dla nas szansÄ… sÄ… kursy zaczynajÄ…ce siÄ™ w BrzeÅ›cach. JeÅ›li kursy z BrzeÅ›c zostanÄ… zlikwidowane, bÄ™dziemy stać na przystankach w SÅ‚omczynie i KawÄ™czynie w nieskoÅ„czoność. Z kolei jeÅ›li trasa zostanie skrócona do Wilanowa, żeby dostać siÄ™ do stacji metra Wilanowska bÄ™dziemy musieli przesiąść siÄ™ do innego zatÅ‚oczonego w godzinach porannego szczytu autobusu – alarmujÄ… mieszkaÅ„cy. MieszkaÅ„cy obydwu gmin zgodnie uważajÄ…, że kursów jest zbyt maÅ‚o. PrzydaÅ‚oby siÄ™ dwa razy wiÄ™cej, albo chociaż zastÄ…pienie obecnego taboru przegubowcami, zwÅ‚aszcza w godzinach szczytu.

 

– MaÅ‚o tego, że obecnie rano z linii korzystajÄ… gÅ‚ównie pasażerowie wsiadajÄ…cy na poczÄ…tku trasy w Górze Kalwarii, to zabiegajÄ… o wydÅ‚użenie trasy na ich terenie. ChcÄ… wygody swoich pasażerów częściowo za nasze pieniÄ…dze. WspóÅ‚praca miedzy naszymi gminami ukÅ‚ada siÄ™ nienajlepiej. Już raz nasz samorzÄ…d przekazaÅ‚ dotacjÄ™ wÅ‚adzom Góry Kalwarii na zaplanowanie przebiegu obwodnicy. Czy ktoÅ› widziaÅ‚ to opracowanie? – pyta nasz czytelnik.

 

Przy wprowadzaniu zmian ZTM nie zasiÄ™ga opinii użytkowników: np. zmieniÅ‚ trasÄ™ linii 725 z KÄ™py Okrzewskiej do Wilanowa z objazdem przez Stare Kabaty w taki sposób, że nasi mieszkaÅ„cy już z niej praktycznie nie korzystajÄ….

 

 

Skierowanie linii dowozowych przez DÄ™bówkÄ™, zdaniem ZTM jest niemożliwe, a o ustawienie sÅ‚upka przystankowego w SÅ‚omczynie na przystanku JabÅ‚oniowa koÅ‚o Green Garden na trasie L15 i L16 soÅ‚tys Kaweczynka upomina siÄ™ od roku. Zgodnie z umowÄ… pomiÄ™dzy gminÄ… a ZTM, za ustawienie sÅ‚upków przystankowych odpowiada zarzÄ…d. Kiedy to zrobi? Nie wiadomo. Sami sÅ‚upka nie możemy postawić. Przystanek figuruje we wszystkich rozkÅ‚adach jazdy tych linii, jednak busik siÄ™ tam faktycznie nie zatrzymuje, ponieważ brakuje sÅ‚upka przystankowego. ZTM zawsze ma racjÄ™. Nie na darmo w umowie z gminÄ… wyraźnie zapisane jest: „ostatecznÄ… decyzjÄ™ o trasie i rozkÅ‚adzie jazdy takich linii podejmuje ZTM” (par.1, ust.15). Kto podpisaÅ‚ takÄ… umowÄ™?

 

W ubiegÅ‚ym roku pÅ‚aciliÅ›my za wszystkie zakontraktowane kursy linii dowozowych L, za te które wypadÅ‚y z rozkÅ‚adu też. Od 1 stycznia 2013 r. pÅ‚acimy tylko za kursy faktycznie wykonane, obowiÄ…zkowo wiÄ™c zgÅ‚aszajmy takie przypadki do WydziaÅ‚u Dróg Gminnych.

 

„Monopolista nie zawsze musi mieć racjÄ™. I nie musi być monopolistÄ…. Dlaczego nasza gmina i Góra Kalwaria wspólnie nie ogÅ‚oszÄ… przetargu na obsÅ‚ugÄ™ tej linii? DziÅ› prywatni przewoźnicy walczÄ… o klientów. Może warto spróbować? OgÅ‚oszenie przetargu nie kosztuje. Dopóki samorzÄ…dy godzÄ… siÄ™ na praktyki ZTM, lepiej nie bÄ™dzie. Nie Å‚udzÄ™ siÄ™, że mój list do redakcji wpÅ‚ynie na decyzje ZTM, może jednak gÅ‚os mieszkaÅ„ców skÅ‚oni wÅ‚adze samorzÄ…dowe gminy do szukania innych rozwiÄ…zaÅ„” – pisze w liÅ›cie Z. J.

   
Drukuj