Mniej biurokracji
|
autor:
(KW)
|
|
|
Ustawa o ograniczaniu barier administracyjnych dla obywateli i przedsiębiorców weszła w życie 1 lipca. Dzięki niej, lista spraw, do załatwienia których potrzebne były zaświadczenia, zmniejsza się o ponad 200 pozycji.
Nowa regulacja powoduje zmiany w ponad 90 aktach prawnych,m.in.: kodeksie postępowania administracyjnego, w ustawie o pomocy społecznej, o obrocie instrumentami finansowymi, o gospodarce nieruchomościami, o działalności ubezpieczeniowej, a także w prawie spółdzielczym i wielu innych.
Od tej pory, załatwiając sprawę w gminie, w wielu przypadkach nie musimy posługiwać się urzędowymi zaświadczeniami. Wystarczy złożenie oświadczenia pod rygorem odpowiedzialności karnej za fałszywe zeznania.
Obywatel będzie mógł złożyć oświadczenie w sytuacjach, w których dotychczas musiał przedkładać zaświadczenie np.: o zarobkach, o niekaralności, nadaniu numerów NIP oraz REGON, o niezaleganiu z płatnościami do urzędu skarbowego, czy opłaceniu składek ZUS. Zaświadczenia nie są już potrzebne m.in. przy: ubieganiu się o świadczenia rodzinne (dodatek mieszkaniowy lub zasiłek na dziecko), wpis do ewidencji działalności gospodarczej i do Krajowego Rejestru Sądowego.
Organ administracji publicznej nie może już żądać od zainteresowanego zaświadczenia ani oświadczenia na potwierdzenie faktów lub stanu prawnego, jeżeli znane są one mu z urzędu. Jeśli urzędnik może je ustalić na podstawie posiadanych ewidencji, rejestrów lub na podstawie rejestrów publicznych, które mają inne podmioty publiczne, to niema prawa żądać ich od zainteresowanego. Będzie to łatwiejsze do zrealizowania, dzięki rejestrom ogólnodostępnym w internecie: rejestrowi przedsiębiorców w Krajowym Rejestrze Sądowym i ewidencji działalności gospodarczej (Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej).
Przepisy nowej ustawy nałożyły na urzędników obowiązek – w przypadku, gdy będą domagać się od strony postępowania zaświadczenia albo oświadczenia na potwierdzenie faktów lub stanu prawnego – wskazania przepisu, który tego wymaga.
Ustawa umożliwia również posługiwanie się w kontaktach z urzędem zwykłymi kopiami dokumentów zamiast oryginałami lub urzędowo poświadczonymi odpisami np. na udokumentowanie wykształcenia (świadectwa, dyplomy), uprawnień (certyfikaty), czy stanu cywilnego (akt urodzenia, akt zgonu). Nowe przepisy określają także zmiany, dotyczące kosztów wpisów do Krajowego Rejestru Sądowego. Ustawa zakłada pomoc dla przedsiębiorców zarówno rozpoczynających działalność gospodarczą (obniżenie opłat związanych z rejestracją nowego podmiotu z 1000 zł do 500 zł ), jak również już istniejących – w przypadku wpisu zmian do rejestru podmiotu już istniejącego (obniżenie opłat z 400 zł do 250 zł). Obniżenie kosztów związanych z wpisem ma dotyczyć również stowarzyszeń i fundacji.
Dzięki rozporządzeniu Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z 27 kwietnia 2011 r. w sprawie zakresu i warunków korzystania z elektronicznej platformy usług administracji publicznej (Dz. U. z 2011 r. Nr 93, poz. 546), które weszło w życie 9 czerwca 2011 r., będzie również można, nie wychodząc z domu, zarejestrować działalność gospodarczą i załatwić przez internet sprawy w urzędzie skarbowym i ZUS.
|