Kierowców czekają zmiany
|
autor:
(KW)
|
|
|
Wyraźnie oznakowane i widoczne fotoradary i koniec z ich atrapami – 1 stycznia weszły w życie nowe przepisy zmieniające zasady używania fotoradarów. Wprowadzony ma zostać także centralny systemu fotoradarów, który do lipca 2011 wprowadzi najprawdopodobniej Inspekcja Transportu Drogowego, która otrzymała na ten cel pieniądze z Unii Europejskiej.
W myśl nowych przepisów, Inspekcja Transportu Drogowego przejmie od Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad wszystkie fotoradary na drogach krajowych. Według nowelizacji straż miejska/gminna będzie mogła dokonywać kontroli na wszystkich drogach na terenie zabudowanym, a poza tym terenem wyłącznie na drogach gminnych, powiatowych i wojewódzkich. Na drogach krajowych fotoradary będą mogły być instalowane wyłącznie przez Inspekcję Transportu Drogowego na wniosek samorządu.
Nowe przepisy zwiększają również dopuszczalne prędkości dla samochodów osobowych, ciężarowych do 3,5 t oraz motocykli ze 130 na 140 km/h na autostradach, oraz ze 110 na 120 km/h na drogach ekspresowych dwujezdniowych. Bezkarnie również można będzie przekroczyć dopuszczalną prędkość o 10 km/h. Autorzy tej ostatniej poprawki argumentują zmianę tym, że prędkościomierze samochodowe mogą nieznacznie zawyżać lub zaniżać prędkość pojazdu oraz że należy uwzględnić, iż kierujący pojazdem musi w pierwszej kolejności obserwować drogę, po której się porusza, a dopiero potem wskaźniki umieszczone w kokpicie samochodu. Warto jednak pamiętać, by prędkość zawsze dostosowywać do warunków panujących na drodze i nie traktować zwiększonej tolerancji jako sposobu na szybszą jazdę.
Wydłużeniu ulega również okres postępowania mandatowego z 30 do 180 dni.
Od 31 grudnia nowe uprawnienia otrzymała Inspekcja Transportu Drogowego. Inspektorzy będą mogli zatrzymywać do kontroli samochody osobowe i motocykle. Będą oni mogli wylegitymować kierowcę i sprawdzić alkomatem, czy jest trzeźwy. Do tej pory Inspekcja Transportu Drogowego nie kontrolowała samochodów osobowych. Wyjątkiem były taksówki i samochody tzw. przewozu osób. Głównym zadaniem ITD jest kontrolowanie, czy przewoźnicy realizujący przewóz osób i rzeczy wykonują go zgodnie z przepisami.
W 2011 r. planowane są jeszcze inne istotne zmiany. Osoby, które dotychczas były kierowane na powtórny egzamin na prawo jazdy za uzbieranie ponad 24 punktów karnych, mają być teraz kierowane na kurs reedukacyjny. Projektowana jest również nowelizacja rozporządzenia w sprawie badań lekarskich kierowców i osób ubiegających się o uprawnienia do kierowania pojazdami. Nowelizacja reguluje m.in. sposób oceny stanu zdrowia osób chorych na cukrzycę oraz padaczkę, które mają prawo jazdy lub ubiegają się o ten dokument. Cukrzycy będą musieli przedstawiać opinię diabetologa, przeprowadzać kontrolne badania lekarskie, wykazywać świadomość ryzyka hipoglikemii i zagrożeń z nią związanych. Bezwzględnym przeciwwskazaniem do kierowania pojazdami jest wystąpienie napadu padaczkowego w ciągu ostatnich dwóch lat.
Konstancin-Jeziorna
(znajdź),
Konstancin komunikacja
(znajdź),
straż miejska
(znajdź),
|