|
Kto może nam pomóc
|
autor:
KLARA WARECKA
|
|
|
Reklamujemy zakupione towary i nie możemy wyegzekwować zapisów gwarancji, zlecona usługa zostanie wykonana niestarannie, mamy problemy z likwidacją szkody, niejasne są dla nas decyzje ubezpieczyciela lub funduszu emerytalnego, widzimy krzywdę dziecka – to sytuacje, w których często potrzebujemy pomocy. O pomoc możemy zwrócić się do rzeczników naszych praw. Dzięki ich pomocy mamy szansę na skuteczniejsze egzekwowanie prawa oraz na ograniczenie samowoli i bezkarności niektórych firm. Badania społeczne dowodzą, że tylko około 10 proc. ankietowanych wie, gdzie szukać pomocy. Warto więc przypomnieć, w jakich przypadkach pomogą nam rzecznicy. Większość z nich to urzędy centralne, jednak są i takie, które znajdziemy w każdym powiecie.
RZECZNIK PRAW KONSUMENTA
Do kompetencji rzecznika praw konsumenta należą m. in.: zapewnienie bezpłatnego poradnictwa konsumenckiego i informacji prawnej w dziedzinie ochrony interesów konsumentów, składanie wniosków w sprawie stanowienia i zmiany przepisów prawa miejscowego dotyczącego ochrony interesów konsumentów, występowanie do przedsiębiorców w sprawach ochrony prawi interesów konsumentów, współdziałanie z delegaturami Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, organami Inspekcji Handlowej oraz organizacjami konsumenckimi, wytaczanie powództwa na rzecz konsumentów oraz wstępowanie, za ich zgodą, do toczącego się postępowania w sprawach o ochronę interesów konsumentów. Według kodeksu wykroczeń, rzecznik praw konsumenta w sprawach o wykroczenia na szkodę konsumentów jest oskarżycielem publicznym. Zgodnie z obowiązującym prawem, Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów podejmuje działania w przypadku naruszenia zbiorowych interesów konsumenckich. W sprawach indywidualnych bezpłatną pomoc możemy uzyskać m. in. u miejskich lub powiatowych rzeczników konsumentów. Adres najbliższego rzecznika konsumentów można znaleźć na www.uokik.gov.pl lub dzwoniąc na numer infolinii: 0800 800 008 (w godz. 9 – 17, połączenie bezpłatne).
RZECZNIK UBEZPIECZONYCH
Reprezentuje interesy ubezpieczonych i uprawnionych z umów ubezpieczenia, członków funduszy emerytalnych i uczestników pracowniczych programów emerytalnych.W sytuacji, gdy firma ubezpieczeniowa, powszechne towarzystwo emerytalne lub inny podmiot naruszył prawo lub interesy ubezpieczonych, można wystąpić o pomoc do rzecznika ubezpieczonych. Najczęstsze przypadki, z jakimi zwracają się poszkodowani przez ubezpieczycieli to: całkowita lub częściowa odmowa uznania roszczeń o odszkodowanie (świadczenie), opieszałe prowadzenia postępowania odszkodowawczego, odmowa udostępnienia akt dotyczących szkody, odmowa przesłania kopii umowy przystąpienia do otwartego funduszu emerytalnego, zawarcie umowy członkostwa w funduszu emerytalnym pod wpływem błędu (utrata uprawnień do wcześniejszego przejścia na emeryturę), nieterminowe przekazywanie składek do funduszu ubezpieczeniowego. Aby uzyskać pomoc w takich lub podobnych sprawach, należy złożyć w biurze rzecznika ubezpieczonych pisemną skargę. Korespondencję należy adresować: Rzecznik ubezpieczonych, Al. Jerozolimskie 44, 00-024 Warszawa, tel.: 022 333 73 28.
RZECZNIK PRAW DZIECKA
Dziś coraz częściej zdarza się, że prawa dziecka, zagwarantowane wieloma przepisami, nie są przestrzegane i ani jego rodzice, ani opiekunowie, wychowawcy, czy nauczyciele nie potrafią temu zaradzić. W takiej sytuacji możesz skontaktować się z rzecznikiem praw dziecka. Każda sprawa skierowana do jego biura będzie szczegółowo rozpatrzona. Jeśli zawiodły istniejące procedury służące dobru dziecka, rzecznik przy pomocy przysługujących mu uprawnień podejmie właściwe kroki. Telefon informacyjno- interwencyjny: 022 696 55 50, Dziecięcy Telefon Zaufania Rzecznika Praw Dziecka: 0800 12 12 12, czynny od poniedziałku do piątku w godz. 8.15 – 20.00. Biuro Rzecznika Praw Dziecka, ul. Śniadeckich 10, 00-656 Warszawa, tel.: 022 696 55 45, fax: 022 629 60 79, e-mail: rpd@brpd.gov.pl.
RZECZNIK PRAW PACJENTA
Rzecznik praw pacjenta, działający przy Ministerstwie Zdrowia, zajmuje się monitorowaniem przestrzegania przez zakłady opieki zdrowotnej praw pacjenta, udzielaniem informacji oraz przyjmowaniem i rozpatrywaniem wniosków i skarg dotyczących praw pacjenta, związanych w szczególności z udzielaniem świadczeń zdrowotnych przez świadczeniodawców, naruszeniem przepisów ustawy o ochronie zdrowia psychicznego z 1994 r. Biuro Rzecznika Praw Pacjenta, ul. Długa 38/40, 00-238 Warszawa, tel./faks: 022 635 75 78, e-mail: sekretariat@ bpp.gov.pl, strona internetowa rzecznika praw pacjenta: www.bpp.gov.pl.
RZECZNIK PRAW PACJENTA PRZY NARODOWYM FUNDUSZU ZDROWIA
Narodowy Fundusz Zdrowia w każdym swoim oddziale wojewódzkim oraz w centrali w Warszawie wyodrębnił stanowisko rzecznika praw pacjenta. Jeżeli naruszenie praw pacjenta ma miejsce w publicznym lub niepublicznym zakładzie opieki zdrowotnej mającym kontrakt z NFZ, a naruszenia to polega na nieprawidłowym wykonaniu umowy z funduszem, to warto poświęcić czas na wizytę u rzecznika praw pacjenta. Do jego zadań należą: kontrola przestrzegania praw pacjenta, działania interwencyjne w przypadkach naruszania tych praw, wskazanie trybu skargowego poszkodowanym, współpraca z rzecznikiem praw obywatelskich, jako konstytucyjnym organem stojącym na straży przestrzegania praw pacjenta, współpraca z Biurem Praw Pacjenta Ministerstwa Zdrowia, współpraca ze świadczeniodawcami w dziedzinie przestrzegania praw pacjenta, współpraca z rzecznikiem odpowiedzialności zawodowej w Izbie Lekarskiej i Izbie Pielęgniarek i Położnych, współpraca z organizacjami rządowymi i pozarządowymi działającymi na rzecz praw pacjenta, współpraca z organizacjami skupiającymi pacjentów, przyjmowanie skarg ubezpieczonych na działalność świadczeniodawcy, z którym NFZ zawarł umowy na udzielanie świadczeń zdrowotnych.
RZECZNIK PRAW OBYWATELSKICH
Rzecznik praw obywatelskich stoi na straży wolności, praw człowieka i obywatela. Kontroluje, a także podejmuje stosowne czynności, jeśli stwierdzi, że z powodu celowego działania lub zaniechania przez organa, organizacje albo instytucje zobowiązane do przestrzegania i realizacji wolności człowieka i obywatela nastąpiło naruszenie prawa oraz zasad współżycia i sprawiedliwości społecznej. Do rzecznika praw obywatelskich należy się zwracać w przypadkach wykorzystania wszystkich możliwości załatwienia sprawy we właściwym trybie i stwierdzenia rzeczywistego naruszenia wolności lub praw obywatelskich. Biuro Rzecznika Praw Obywatelskich, al. Solidarności 77, 00-090Warszawa, tel.: 022 551 77 00, fax: 022 827 64 53, e-mail: rzecznik@rpo.gov.pl.
|
|