Listopad 2009 nr 11 (11)
 
   
   

    Tu jesteś: > Gazeta > Listopad 2009 nr 11 (11)



LISTA ARTYKUŁÓW


CO SŁYCHAĆ

Centrum sztuki kosztuje »

Galeria Ave otwarta »

Obchody Dnia Niepodległości »

Od Redaktora »

W hołdzie obrońcom ojczyzny »



NASZE MIASTO

Alfabet Konstancina »

Grzech zaniedbania »

JAK DZIŚ WYGLĄDA KSIĘŻÓWKA »

Księżówka dla dewelopera? »

RECEPTA DLA STOCERU »

Rusza budowa szpitala »

XXXIV sesja rady miasta »



LISTY/AKTUALNOŚCI

Bezimienna ulica »

Koncert Piast & Grapa Family Gospel »

Młodzież na wagarach »

Zagraniczne wojaże »



AKTUALNOŚCI

Bezpłatne szczepienia »

Harcerze ratują »

Hugonówka coraz droższa »

Kto może nam pomóc »

Okazyjnie kupię »



NASZA GMINA

Malownicza Dębówka »

Wycinanki z Mazowsza »



NASZ SAMORZĄD

III Otwarty Bieg Papieski »

Konstancin już jest częścią metropolii »

Młody Mistrz Nauki 2009 »



NASZA HISTORIA

Znasz-li Józefa Hertla? »

 

POPULARNE ARTYKUŁY
1. SYLWETKI - Michał Malinowski »
2. Kościół parafialny św. Zygmunta w Słomczynie »
3. Dzik jest dziki... »
4. Ryba lubi pływać w czystej wodzie »
5. MY SĄ UZDROWISKO, CZYLI STRATEGIA KONTRA PUSTOSŁOWIE »
6. Konstancin już jest częścią metropolii »
7. Amfiteatr otwarty »
8. RECEPTA DLA STOCERU »
9. Odnowić willę Świt »
10. Komunikat Urzędu Gminy Konstancin-Jeziorna »
 

ARCHIWUM WYDAŃ GAZETY
Grudzień 2014 nr 12 (72)
Listopad 2014 nr 11 (71)
Październik 2014 nr 10 (70)
Wrzesień 2014 nr 9 (69)
Lipiec – Sierpień 2014 nr 7/8
Czerwiec 2014 nr 6 (66)
Maj 2014 nr 5 (65)
Kwiecień 2014 nr 4 (64)
Marzec 2014 nr 3 (63)
Luty 2014 nr 2 (62)
Grudzień 2013 – Styczeń 2014 nr 12/1 (60/61)
Listopad 2013 nr 11 (59)
Październik 2013 nr 10 (58)
Wrzesień 2013 nr 9 (57)
Lipiec-Sierpień 2013 nr 7/8
Czerwiec 2013 nr 6 (54)
Maj 2013 nr 5 (53)
Kwiecień 2013 nr 4 (52)
 


Kto może nam pomóc

Poleć artykuł znajomemu   Drukuj autor: KLARA WARECKA
   

Reklamujemy zakupione towary i nie możemy wyegzekwować zapisów gwarancji, zlecona usługa zostanie wykonana niestarannie, mamy problemy z likwidacją szkody, niejasne są dla nas decyzje ubezpieczyciela lub funduszu emerytalnego, widzimy krzywdę dziecka – to sytuacje, w których często potrzebujemy pomocy. O pomoc możemy zwrócić się do rzeczników naszych praw. Dzięki ich pomocy mamy szansę na skuteczniejsze egzekwowanie prawa oraz na ograniczenie samowoli i bezkarności niektórych firm. Badania społeczne dowodzą, że tylko około 10 proc. ankietowanych wie, gdzie szukać pomocy. Warto więc przypomnieć, w jakich przypadkach pomogą nam rzecznicy. Większość z nich to urzędy centralne, jednak są i takie, które znajdziemy w każdym powiecie.

 

RZECZNIK PRAW KONSUMENTA

 

Do kompetencji rzecznika praw konsumenta należą m. in.: zapewnienie bezpłatnego poradnictwa konsumenckiego i informacji prawnej w dziedzinie ochrony interesów konsumentów, składanie wniosków w sprawie stanowienia i zmiany przepisów prawa miejscowego dotyczącego ochrony interesów konsumentów, występowanie do przedsiębiorców w sprawach ochrony prawi interesów konsumentów, współdziałanie z delegaturami Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, organami Inspekcji Handlowej oraz organizacjami konsumenckimi, wytaczanie powództwa na rzecz konsumentów oraz wstępowanie, za ich zgodą, do toczącego się postępowania w sprawach o ochronę interesów konsumentów. Według kodeksu wykroczeń, rzecznik praw konsumenta w sprawach o wykroczenia na szkodę konsumentów jest oskarżycielem publicznym. Zgodnie z obowiązującym prawem, Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów podejmuje działania w przypadku naruszenia zbiorowych interesów konsumenckich. W sprawach indywidualnych bezpłatną pomoc możemy uzyskać m. in. u miejskich lub powiatowych rzeczników konsumentów. Adres najbliższego rzecznika konsumentów można znaleźć na www.uokik.gov.pl lub dzwoniąc na numer infolinii: 0800 800 008 (w godz. 9 – 17, połączenie bezpłatne).

 

RZECZNIK UBEZPIECZONYCH

 

Reprezentuje interesy ubezpieczonych i uprawnionych z umów ubezpieczenia, członków funduszy emerytalnych i uczestników pracowniczych programów emerytalnych.W sytuacji, gdy firma ubezpieczeniowa, powszechne towarzystwo emerytalne lub inny podmiot naruszył prawo lub interesy ubezpieczonych, można wystąpić o pomoc do rzecznika ubezpieczonych. Najczęstsze przypadki, z jakimi zwracają się poszkodowani przez ubezpieczycieli to: całkowita lub częściowa odmowa uznania roszczeń o odszkodowanie (świadczenie), opieszałe prowadzenia postępowania odszkodowawczego, odmowa udostępnienia akt dotyczących szkody, odmowa przesłania kopii umowy przystąpienia do otwartego funduszu emerytalnego, zawarcie umowy członkostwa w funduszu emerytalnym pod wpływem błędu (utrata uprawnień do wcześniejszego przejścia na emeryturę), nieterminowe przekazywanie składek do funduszu ubezpieczeniowego. Aby uzyskać pomoc w takich lub podobnych sprawach, należy złożyć w biurze rzecznika ubezpieczonych pisemną skargę. Korespondencję należy adresować: Rzecznik ubezpieczonych, Al. Jerozolimskie 44, 00-024 Warszawa, tel.: 022 333 73 28.

 

RZECZNIK PRAW DZIECKA

 

Dziś coraz częściej zdarza się, że prawa dziecka, zagwarantowane wieloma przepisami, nie są przestrzegane i ani jego rodzice, ani opiekunowie, wychowawcy, czy nauczyciele nie potrafią temu zaradzić. W takiej sytuacji możesz skontaktować się z rzecznikiem praw dziecka. Każda sprawa skierowana do jego biura będzie szczegółowo rozpatrzona. Jeśli zawiodły istniejące procedury służące dobru dziecka, rzecznik przy pomocy przysługujących mu uprawnień podejmie właściwe kroki. Telefon informacyjno- interwencyjny: 022 696 55 50, Dziecięcy Telefon Zaufania Rzecznika Praw Dziecka: 0800 12 12 12, czynny od poniedziałku do piątku w godz. 8.15 – 20.00. Biuro Rzecznika Praw Dziecka, ul. Śniadeckich 10, 00-656 Warszawa, tel.: 022 696 55 45, fax: 022 629 60 79, e-mail: rpd@brpd.gov.pl.

 

RZECZNIK PRAW PACJENTA


Rzecznik praw pacjenta, działający przy Ministerstwie Zdrowia, zajmuje się monitorowaniem przestrzegania przez zakłady opieki zdrowotnej praw pacjenta, udzielaniem informacji oraz przyjmowaniem i rozpatrywaniem wniosków i skarg dotyczących praw pacjenta, związanych w szczególności z udzielaniem świadczeń zdrowotnych przez świadczeniodawców, naruszeniem przepisów ustawy o ochronie zdrowia psychicznego z 1994 r. Biuro Rzecznika Praw Pacjenta, ul. Długa 38/40, 00-238 Warszawa, tel./faks: 022 635 75 78, e-mail: sekretariat@ bpp.gov.pl, strona internetowa rzecznika praw pacjenta: www.bpp.gov.pl.


RZECZNIK PRAW PACJENTA PRZY NARODOWYM FUNDUSZU ZDROWIA

 

Narodowy Fundusz Zdrowia w każdym swoim oddziale wojewódzkim oraz w centrali w Warszawie wyodrębnił stanowisko rzecznika praw pacjenta. Jeżeli naruszenie praw pacjenta ma miejsce w publicznym lub niepublicznym zakładzie opieki zdrowotnej mającym kontrakt z NFZ, a naruszenia to polega na nieprawidłowym wykonaniu umowy z funduszem, to warto poświęcić czas na wizytę u rzecznika praw pacjenta. Do jego zadań należą: kontrola przestrzegania praw pacjenta, działania interwencyjne w przypadkach naruszania tych praw, wskazanie trybu skargowego poszkodowanym, współpraca z rzecznikiem praw obywatelskich, jako konstytucyjnym organem stojącym na straży przestrzegania praw pacjenta, współpraca z Biurem Praw Pacjenta Ministerstwa Zdrowia, współpraca ze świadczeniodawcami w dziedzinie przestrzegania praw pacjenta, współpraca z rzecznikiem odpowiedzialności zawodowej w Izbie Lekarskiej i Izbie Pielęgniarek i Położnych, współpraca z organizacjami rządowymi i pozarządowymi działającymi na rzecz praw pacjenta, współpraca z organizacjami skupiającymi pacjentów, przyjmowanie skarg ubezpieczonych na działalność świadczeniodawcy, z którym NFZ zawarł umowy na udzielanie świadczeń zdrowotnych.

 

RZECZNIK PRAW OBYWATELSKICH

 

Rzecznik praw obywatelskich stoi na straży wolności, praw człowieka i obywatela. Kontroluje, a także podejmuje stosowne czynności, jeśli stwierdzi, że z powodu celowego działania lub zaniechania przez organa, organizacje albo instytucje zobowiązane do przestrzegania i realizacji wolności człowieka i obywatela nastąpiło naruszenie prawa oraz zasad współżycia i sprawiedliwości społecznej. Do rzecznika praw obywatelskich należy się zwracać w przypadkach wykorzystania wszystkich możliwości załatwienia sprawy we właściwym trybie i stwierdzenia rzeczywistego naruszenia wolności lub praw obywatelskich. Biuro Rzecznika Praw Obywatelskich, al. Solidarności 77, 00-090Warszawa, tel.: 022 551 77 00, fax: 022 827 64 53, e-mail: rzecznik@rpo.gov.pl.

   
Poleć artykuł znajomemu   Poleć artykuł znajomemu    Drukuj Drukuj Dodaj do Facebook Dodaj do Wykop Dodaj do Blip Dodaj do Delicious Dodaj do Flaker Dodaj do Google Bookmarks Dodaj do Śledzik Dodaj do Digg Dodaj do Twitter Dodaj do Google Buzz Dodaj do Pinger
   
comments powered by Disqus
NASZE MIASTO

O Nas »

Kontakt »

Napisz do Nas »

Konstancin i okolice on-line »


 


REKLAMA

 


NEWSLETTER

Wpisz swój adres e-mail aby otrzymywać od nas informacje:
wyślij
 



   
   
gazetaarchiwumforumnasz konstancingaleriakontakt
studiokarma.eu