|
Okazyjnie kupię
|
autor:
GRAŻYNA MATUSIK- TOMASZEWSKA
|
|
|
Cena działki zależy od statusu gruntu, ale kupno kawałka pola w atrakcyjnej cenie – z myślą o budowie domu – ma sens tylko wtedy, gdy przed zakupem ustalimy, że odrolnienie ziemi w ogóle będzie możliwe.
Chociaż działki rolne są o wiele tańsze od budowlanych, to jednak przed ich zakupem trzeba się upewnić, czy odrolnienie będzie w ogóle możliwe
W miejscowościach położonych w bezpośrednim sąsiedztwie dużego miasta działka rolna kosztuje kilkakrotnie taniej od działki budowlanej. A że w życiu zawsze jest coś za coś, na odrolnienie gruntu trzeba poświęcić sporo czasu i uzbroić się w cierpliwość.
O możliwości ustalenia innego niż rolniczy sposobu użytkowania gruntu decydują zapisy w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego. Przede wszystkim w urzędzie gminy warto sprawdzić, czy interesujący nas teren jest objęty MPZP. Jeżeli dla danego obszaru plan taki nie został sporządzony i uchwalony, przeznaczenie gruntu można ustalić poprzez uzyskanie decyzji o warunkach zabudowy. W naszej gminie nie jest to jednak możliwe – w gminach uzdrowiskowych, które nie mają sporządzonych MPZP, z mocy prawa burmistrz pozbawiony jest możliwości wydawania warunków zabudowy. A na uchwalenie planu można czekać parę lat. Czekamy na uchwalenie planów jeszcze dla ok. 40 proc. terenu naszej gminy i na uchwalenie nowego studium kierunków zagospodarowania przestrzennego. Wielu mieszkańców ma wątpliwości, czy warto uchwalać plany na podstawie starych, mało aktualnych studiów, bowiem zgodnie z ustawą o zagospodarowaniu przestrzennym z 2003 r. wymagana jest bezwzględna zgodność zapisów planu z zapisami studium.
Procedura zmiany przeznaczenia terenu i wyłączenia go z produkcji rolnej trwa nawet do dwóch lat i pociąga za sobą obowiązek poniesienia należności i opłat rocznych, a w odniesieniu do gruntów leśnych zapłaty także jednorazowego odszkodowania. Obowiązek uzyskania zezwolenia na wyłączenie użytku rolnego z produkcji obejmuje gleby pochodzenia mineralnego i organicznego zaliczone do klas I, II, III, IIIa, IIIb, oraz użytki rolne klas IV, IVa, IVb, V i VI wytworzone z gleb pochodzenia organicznego, a także grunty, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2–10 ustawy o ochronie gruntów rolnych i leśnych, oraz grunty leśne, przeznaczone na cele nierolnicze i nieleśne. Grunty klasy V i VI może odrolnić gmina lub powiat, klasy IV – wojewoda, a klas I–III – tylko minister rolnictwa.
Należność jest jednorazową opłatą z tytułu trwałego wyłączenia gruntu z produkcji, a jej wysokość obliczana jest według przelicznika wskazanego w ustawie i pozostaje zależna m.in. od wielkości i klasy gruntu. Opłata roczna stanowi 10 proc. należności i w razie trwałego wyłączenia naliczana jest przez okres 10 lat.
Wyjściem z sytuacji jest zakup działki rolnej o powierzchni minimum 3 ha – ustawa o ustroju rolnym stanowi, że na takiej działce możemy wybudować siedlisko. To jednak, szczególnie w przypadku Konstancina, rozwiązanie kosztowne, często droższe niż zakup działki budowlanej.
CO WARTO WIEDZIEĆ
• Grunty rolne podlegają ochronie wynikającej z ustawy z 3 lutego 1995 r. o ochronie gruntów rolnych i leśnych.
• Ustawa mówi, że na cele nierolnicze i nieleśne można przeznaczać przede wszystkim grunty oznaczone w ewidencji, jako nieużytki, a w razie ich braku – inne grunty o najniższej przydatności produkcyjnej.
• Przeznaczenia gruntów rolnych na cele nierolne dokonuje się w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego. Jednakże musi to być poprzedzone uzyskaniem zgody ministra rolnictwa i rozwoju wsi – w przypadku gruntów rolnych stanowiących użytki rolne klas I–III, jeżeli ich zwarty obszar projektowany do takiego przeznaczenia przekracza 0,5 ha.
• Uzyskanie decyzji o wyłączeniu z produkcji rolnej nie jest wymagane w stosunku do użytków rolnych klas IV, IVa, IVb, V i VI wytworzonych z gleb pochodzenia mineralnego, a co za tym idzie, w tych przypadkach nie mogą zostać naliczone należności i opłaty roczne.
• Od 1 stycznia 2009 r. przepisy ustawy o ochronie gruntów rolnych i leśnych nie mają zastosowania do gruntów rolnych stanowiących użytki rolne, położonych w granicach administracyjnych miast. |
|
|