Lipiec – Sierpień 2009 nr 7/8 (7/8)
 
   
   

    Tu jesteś: > Gazeta > Lipiec – Sierpień 2009 nr 7/8 (7/8)



LISTA ARTYKUŁÓW


CO SŁYCHAĆ

OD PRZYBYTKU GŁOWA NIE BOLI »

Od Redaktora »

Po wyborach do europarlamentu »

Trudna prywatyzacja »

Uzdrowisko Konstancin-Zdrój w ręce samorządów »



NASZE MIASTO

Do Warszawy po szynach »

Miasto jest bezpieczne, ale pracy nie brakuje »

Miasto-parking »

Strefa C ogłasza secesję »

Wątpliwa legalność »

XXX sesja rady miejskiej »

Z narażeniem życia »



LISTY/AKTUALNOŚCI

Brawo Gassy »

Odnowić willę Świt »

Powinien złożyć mandat »

Samorząd czeka na lato »

Ławek brak »



NASZE ZDROWIE

Pomyśl, zanim skoczysz »



NASZA GMINA

Dni Konstancina »

Dzień Dziecka »

Europejskie Spotkania Muzyczne »

Kościół parafialny św. Zygmunta w Słomczynie »

Noc Kupały »

Obchody 100-lecia parafii św. Józefa Oblubieńca NMP w Mirkowie »

Świątynie Konstancina część III »

Święto Ludowe »



UZDROWISKO

Perła w koronie »

 

POPULARNE ARTYKUŁY
1. SYLWETKI - Michał Malinowski »
2. Kościół parafialny św. Zygmunta w Słomczynie »
3. Dzik jest dziki... »
4. Ryba lubi pływać w czystej wodzie »
5. MY SĄ UZDROWISKO, CZYLI STRATEGIA KONTRA PUSTOSŁOWIE »
6. Konstancin już jest częścią metropolii »
7. Amfiteatr otwarty »
8. RECEPTA DLA STOCERU »
9. Odnowić willę Świt »
10. Komunikat Urzędu Gminy Konstancin-Jeziorna »
 

ARCHIWUM WYDAŃ GAZETY
Grudzień 2014 nr 12 (72)
Listopad 2014 nr 11 (71)
Październik 2014 nr 10 (70)
Wrzesień 2014 nr 9 (69)
Lipiec – Sierpień 2014 nr 7/8
Czerwiec 2014 nr 6 (66)
Maj 2014 nr 5 (65)
Kwiecień 2014 nr 4 (64)
Marzec 2014 nr 3 (63)
Luty 2014 nr 2 (62)
Grudzień 2013 – Styczeń 2014 nr 12/1 (60/61)
Listopad 2013 nr 11 (59)
Październik 2013 nr 10 (58)
Wrzesień 2013 nr 9 (57)
Lipiec-Sierpień 2013 nr 7/8
Czerwiec 2013 nr 6 (54)
Maj 2013 nr 5 (53)
Kwiecień 2013 nr 4 (52)
 


Do Warszawy po szynach

Poleć artykuł znajomemu   Drukuj autor: STANISŁAW SZEN, RYSZARD MACHAŁEK
   

Czy na szybką kolej do Konstancina-Jeziorny

będziemy czekać kolejne lata?

Maj upłynął pod znakiem kampanii wyborczej do Parlamentu Europejskiego. Partie i ich sztandarowi kandydaci prześcigali się w podejmowaniu inicjatyw ułatwiających życie wyborcom. W tym duchu, w środkach masowego przekazu ujawniono sensacyjne odkrycie – szynobus z Konstancina do Nowej Iwicznej i dalej pociąg do Warszawy.

 

My, mieszkańcy gminy Konstancin-Jeziorna od lat codziennie odczuwamy problemy z dojazdem do stolicy, który powoli przeradzają się w horror i to niezależnie od środka komunikacji, którym się poruszamy. Czas dojazdu jest absurdalnie długi w stosunku do odległości. Marnujemy czas, pieniądze, niepotrzebnie zatruwamy środowisko. Bardziej refleksyjni z nas zastanawiają się, co robić? Wiadomo – dróg szybko nie przybędzie. Latami ślimaczy się wykup gruntów pod poszerzenie ul. Warszawskiej, a o budowie obwodnicy miasta mówi się w perspektywie dziesięcioleci. Tymczasem samochodów przybywa w postępie geometrycznym.

 

Trzeba więc szukać innych rozwiązań. W naszym przypadku zbawienna może okazać się linia kolejowa biegnąca do elektrociepłowni Siekierki. Pomysł jej wykorzystaniado potrzeb komunikacji zbiorowej liczy sobie blisko 10 lat. W 2000 r. radna powiatowa Maria Bernacka-Rheims zaproponowała, by istniejącą bocznicą kolejową (prowadzącą od linii Warszawa – Piaseczno przez Konstancin-Jeziornę do elektrociepłowni Siekierki) skomunikować z Warszawą gminy powiatu piaseczyńskiego położone wzdłuż niej. 21 sierpnia 2000 r. gminy Konstancin-Jeziorna, Piaseczno, Lesznowola, Warszawa Włochy, Warszawa Mokotów, Warszawa Ursynów, miasto Warszawa, powiat piaseczyński, Przedsiębiorstwo Porty Lotnicze, Elektrociepłownie Warszawskie oraz Polskie Koleje Państwowe zawarły porozumienie w sprawie wspólnego sfinansowania sporządzenia „Studium wykonalności koncepcji uruchomienia szybkiej kolei podmiejskiej” z centrum Warszawy przez Piaseczno do Konstancina-Jeziorny. Projektowi nadano roboczą nazwę „Metro II”, a jego koordynatorem została pomysłodawczyni Maria Bernacka-Rheims.

 

Jazda próbna autobusu szynowego, którą zorganizowano przed rozpoczęciem prac nad studium wykonalności, potwierdziła, że przedsięwzięcie jest realne do wykonania. Dystans z dworca Warszawa Śródmieście do Konstancina autobus pokonał w 35 minut. Centralne Biuro Projektowo- Badawcze Budownictwa Kolejowego Kolprojekt wykonało studium i przedstawiło je na początku 2001 r. Jego autorzy pisali m.in.: „Przeprowadzona analiza w sposób jednoznaczny potwierdziła możliwość realizacji przedsięwzięcia”. Dokonali oceny uwarunkowań technicznych, opracowali prognozę wielkości przewozów, organizację ruchu pociągów oraz wyposażenie linii w urządzenia sterowania ruchem. Wskazali kolejne kroki konieczne dla budowy szybkiej kolei podmiejskiej, m.in. budowy przystanków osobowych wraz z parkingami w systemie „Parkuj i jedź”. Szynobusy w godzinach szczytu miały kursować co 20 minut, a w poza szczytem co 30 minut. Czas przejazdu z Mirkowa do Warszawy Zachodniej oszacowano na ok. 36 minut, a opłata za przejazd miała być włączona do systemu miejskiego. Na terenie naszej gminy przewidywano przystanki w Mirkowie, Jeziornie (w rejonie ul. Warszawskiej) i przy ul. Głowackiego. Koncepcją zainteresowali się producenci szynobusów, deklarując fachową pomoc przy rozwiązywaniu problemów techniczno-eksploatacyjnych.

 

Do 2002 r. prowadzono rozmowy i uzgodnienia na temat dalszych kroków związanych z realizacją przedsięwzięcia, w tym ponownym uruchomieniem stacji Warszawa Główna, która miała być stacją końcową szybkiej kolei. Rozmowy prowadzono z władzami woj. mazowieckiego, Warszawy, powiatu piaseczyńskiego i PKP oraz z właścicielem bocznicy kolejowej.W 2001 r. nastąpiła reorganizacja Warszawskiego Węzła Kolejowego i systemu Szybkiej Kolei Miejskiej, zmierzająca w kierunku ich komercjalizacji. Zmiany te spowolniły postęp prac nad programem „Metro II”. W 2002 r. w wyniku wyborów samorządowych z władz miasta odeszły osoby pracujące nad realizacją pomysłu transportu szynowego, a nowe władze zaniechały ich kontynuowania.

 

Dotychczasowi prekursorzy systematycznie przypominali o stworzonej koncepcji i nakładach poniesionych na studium wykonalności, jednak dopiero wybory do Parlamentu Europejskiego i potrzeba znalezienia nośnego tematu spowodowały, że odkurzono starą dokumentację. Szkoda tylko, że zaprezentowano ją jako nowatorski pomysł. Ponownie podpisano list intencyjny o współpracy samorządów różnych szczebli (województwa, powiatu i gmin) oraz spółki Koleje Mazowieckie i realizacji nowego studium wykonalności. Zmarnowano sześć lat, w trakcie których możliwe było uruchomienie połączenia wraz z towarzyszącą infrastrukturą.

 

Wyobraźni czytelników pozostawiamy obraz naszych zablokowanych ulic. O ile lepiej wyglądałyby, gdyby funkcjonowała szybka kolej dojazdowa.

 

metro 2

Pierwsze studium pociągu łączącego Konstancin z Warszawą wykonano bez mała dziewięć lat temu.
Obecnie przygotowywane jest kolejne

 


 

STANISŁAW SZEN w latach 1999 – 2002 był przedstawicielem gminy Konstancin-Jeziorna w zespole koordynującym projekt „Metro II”.


RYSZARD MACHAŁEK, będąc zastępcą burmistrza, odpowiadał za rozwój infrastruktury.

 

Tekst został opracowany na podstawie dokumentacji z tamtego okresu.

   
Poleć artykuł znajomemu   Poleć artykuł znajomemu    Drukuj Drukuj Dodaj do Facebook Dodaj do Wykop Dodaj do Blip Dodaj do Delicious Dodaj do Flaker Dodaj do Google Bookmarks Dodaj do Śledzik Dodaj do Digg Dodaj do Twitter Dodaj do Google Buzz Dodaj do Pinger
   
Tagi:

Ryszard Machałek (znajdź),   Stanisław Szen (znajdź),  
   
 
comments powered by Disqus
NASZE MIASTO

O Nas »

Kontakt »

Napisz do Nas »

Konstancin i okolice on-line »


 


REKLAMA

 


NEWSLETTER

Wpisz swój adres e-mail aby otrzymywać od nas informacje:
wyślij
 



   
   
gazetaarchiwumforumnasz konstancingaleriakontakt
studiokarma.eu