Na nowych zasadach
|
|
|
|
19 października weszła w życie znowelizowana ( 29 sierpnia 2014 r.) ustawa – Prawo zamówień publicznych (Dz.U. poz. 1232), zgodnie z którą cena nabycia przestanie być jedynym kryterium rozstrzygania przetargów. Zamawiający nie będzie zobowiązany do wyboru najtańszej oferty tylko najbardziej ekonomicznej.
Zmieniają się kryteria oceny ofert. Zgodnie z nowymi przepisami, po 18 października 2014 r. zamawiający może zastosować cenę jako jedyne kryterium oceny ofert wyłącznie w przypadku przedmiotów zamówienia powszechnie dostępnych na rynku i o ustalonych standardach jakościowych (za wyjątkiem udziela zamówienia w trybie licytacji elektronicznej). W pozostałych przypadkach, oprócz kryterium cenowego, zamawiający przy wyborze najkorzystniejszej oferty zobowiązany jest wprowadzić także inne kryteria odnoszące się do przedmiotu zamówienia, przy czym doboru poszczególnych kryteriów i przypisania im odpowiedniej wagi dokonuje zamawiający przy uwzględnieniu specyfiki przedmiotu zamówienia. Przepis ten ma zastosowanie do zamówień na dostawy, usługi i na roboty budowlane. Jeżeli cena oferty w opinii zamawiającego wydaje się rażąco niska w stosunku do przedmiotu zamówienia i budzi jego wątpliwości co do możliwości wykonania przedmiotu zamówienia zgodnie z wymaganiami sformułowanymi przez zamawiającego, zmienione przepisy ustanawiają obowiązek zwrócenia się przez zamawiającego do wykonawcy o udzieleniewyjaśnień oraz złożenie dowodów uzasadniających wysokość ceny. Udzielenie wyjaśnień odnośnie rażąco niskiej ceny powinno nastąpić „w szczególności, gdy cena oferty jest niższa o 30 proc. od wartości zamówienia lub o 30 proc. średniej arytmetycznej cen wszystkich złożonych ofert”.
Wykonawca, by spełnić warunki udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego, może polegać m.in. na zdolnościach finansowych lub ekonomicznych innych podmiotów, jednak jest zobowiązany udowodnić zamawiającemu, że będzie mógł polegać na tych zdolnościach w trakcie realizacji zamówienia. Zamawiającymoże badać zdolność finansową lub ekonomiczną podmiotu trzeciego żądając przedłożenia dokumentów odnoszących się do podmiotu trzeciego, takich jak: sprawozdanie finansowe, informacja banku potwierdzająca wysokość posiadanych przez podmiot trzeci środków finansowych lub zdolność kredytową oraz inne dokumenty określone przez zamawiającego w ogłoszeniu lub w specyfikacji istotnych warunków zamówienia (SIWZ). Ustawa wprowadza solidarną (jeden za wszystkich, wszyscy za jednego) odpowiedzialność trzeciego podmiotu (lub kilku podmiotów), który zobowiązał się do udostępnienia swoich zasobów finansowych, wiedzy i potencjału technicznego, z wykonawcą za szkodę zamawiającego powstałą wskutek nieudostępnienia zasobów.
Jak w praktyce będą wyglądały nowe przetargi, przekonamy się już wkrótce. wszystko zależeć będzie od zapisów SIWZ i procentowej wyceny wagi poszczególnych kryteriów. W niektórych krajach Unii Europejskiej system jest prosty: odrzucana jest najniższa i najwyższa oferta, wybierana jest najbliższa średniej z pozostałych ofert.
|