ŚMIECIE PO REWOLUCJI
|
autor:
KLARA WARECKA
|
|
|
Nowych zasad odbioru odpadów komunalnych nie wprowadzono z soboty na niedzielę. Samorządy miały półtora roku na opracowanie szczegółowej organizacji, ogłoszenie i rozstrzygnięcie przetargu, a przede wszystkim na akcję informacyjną i edukację ekologiczną mieszkańców. Jednak pierwsze dni funkcjonowania nowego systemu to totalny chaos.
1 LIPCA
W budynku galerii Lima pod drzwiami pokoju nr 13 (Wydział Ochrony Środowiska i Rolnictwa Urzędu Miasta i Gminy) kilkunastoosobowa kolejka. Mieszkańcy pytają, do której strefy należy ich ulica, na jakie konto należy wpłacać podatek śmieciowy, sprawdzają, dlaczego nie ma ich na liście deklarujących segregowanie, składają zmienione deklaracje – nie będą w kuchni otwartej na pokój dzienny uruchamiać linii segregacji odpadów, wolą drożej zapłacić i mieć spokój. Wiele osób przyszło po worki, których Lekaro – firma, która wygrała przetarg na odbiór odpadów z terenu naszej gminy – nie dostarczyła w terminie. Pracownicy firmy rozwozili je w czasie weekendu, kiedy wielu osób nie było w domu, a niektórzy już wyjechali na urlop. Na najbliższe siedem miesięcy Lekaro dla tych, którzy zadeklarowali selektywną zbiórkę odpadów przewidziało (i niektórym dostarczyło) dwa worki zielone na szkło opakowaniowe, cztery worki żółte na odpady segregowane suche, dwa worki brązowe na odpady zielone i pięć worków na odpady zmieszane. Dla wielu mieszkańców to dużo za mało. Gmina ma obowiązek odebrać każdą ilość zielonych odpadów, tylko okazuje się, że jeśli więcej niż dwa worki, to nie odebrać a przyjąć, bo sami musimy je zawieźć do punktu na ul. Słowiczą. Czym, autobusem? Skąd wziąć dodatkowe worki na zielone i na segregowane suche?
Gmina ma obowiązek odebrać każdą ilość zielonych odpadów, jednak okazuje się, że jeśli więcej niż dwa worki, to nie odebrać a przyjąć, bo sami musimy je zawieźć do punktu na ul. Słowiczą
2 LIPCA
Godzina zero – pierwsze odbiory odpadów na nowych zasadach. Pojemniki powinny zostać wystawione przed posesję przed godz. 6.00. W sektorze I odbiór segregowanych suchych oraz szkła (pojemniki lub worki żółte i zielone). Kto nie zdążył zapoznać się z harmonogramem odbioru, opublikowanym na gminnej stronie internetowej 27 czerwca (w czwartek przed weekendem) będzie miał kłopot. Następny odbiór za ponad miesiąc.
Od 2 lipca miały być również dostarczane numery kont, na które należy wpłacać zadeklarowane kwoty. Kto będzie dostarczał? Okazało się, że poczta. Rada miejska przegłosowała w budżecie (na wniosek burmistrza) 100 tys. zł na stemple pocztowe. Czterech studentów rozwiozłoby taką informację na zlecenie w ciągu tygodnia za maksimum 8 tys. zł.
3 LIPCA
– Jestem w sektorze I. Worki, jak stały przed bramą od wczoraj rana, tak stoją. W Lekaro mówią, że może dziś zabiorą – informuje nasza czytelniczka. – To ciekawe. Przed reformą worki ze śmieciami leżały w rowach i na skraju lasu, dziś całymi dniami stoją na reprezentacyjnych ulicach – dodaje.
– Ode mnie dziś pracownicy Lekaro zabrali zielone i zostawili tyle nowych worków, ile odebrali pełnych – melduje czytelnik z innej ulicy.
4 LIPCA
Po nieparzystej stronie ul. Mirkowskiej pojemniki stały od godz. 6.00. Nikt śmieci nie odebrał. Urząd twierdzi, że obie strony ulicy są w różnych sektorach, Lekaro – że w jednym. Worki stoją i ozdabiają miasto. Podobnie jest na ul. Piaseczyńskiej – nie wiadomo, czy jest w jednym, czy w dwóch sektorach i kiedy która strona ma wystawiać pojemniki.
Podczas Dni Konstancina w Parku Zdrojowym sprawdziliśmy znajomość zasad nowego systemu odbioru odpadów wśród mieszkańców.
Blisko 100 osób zapytaliśmy o to:
• co to są odpady niebezpieczne i gdzie je wyrzucać?
• gdzie wyrzucać leki?
• gdzie wyrzucać ceramikę, porcelanę, szkło żaroodporne i szyby?
• co należy do odpadów segregowanych suchych?
Poprawną odpowiedź na wszystkie pytania uzyskaliśmy od jednej osoby dorosłej i kilkorga dzieci. Brawo dla szkół – jest nadzieja, że młode pokolenie będzie świadome ekologicznie.
* * *
Generalnie zasady nie są skomplikowane: dla nieruchomości indywidualnych (prywatnych) gmina zapewnia worek żółty na odpady suche i worek zielony na szkło opakowaniowe. Właściciel nieruchomości zobowiązany jest zapewnić sobie pojemniki plastikowe na odpady zmieszane (mokre). Zmieszane odpady komunalne odbierane są co dwa tygodnie, odpady segregowane (suche i szkło) raz w miesiącu, odpady zielone – co dwa tygodnie, a wielkogabarytowe – dwa razy w roku (w tym roku w sierpniu i październiku).
W budynkach wielorodzinnych zarządcy (wspólnoty) zobowiązani są do zapewnienia pojemników typu bóbr na odpady suche, szkło opakowaniowe i odpady zmieszane (mokre). Zmieszane odpady z tych nieruchomości odbierane są trzy razy w tygodniu: w poniedziałki, środy i piątki, segregowane suche i szkło – co dwa tygodnie, wielkogabarytowe i elektrośmiecie – raz w miesiącu.
Gminny Punkt Selektywnej Zbiórki Odpadów przyjmuje wszystkie odpady segregowane przywiezione przez mieszkańców własnym transportem.
Niby wszystko jasne, ale diabeł tkwi w szczegółach. Dokładny harmonogram kiedy, skąd i jakie odpady będą odbierane, dostępny na stronie internetowej urzędu, to trochę za mało. Nie dość, że umieszczony został dosłownie za pięć dwunasta, to nie wszyscy mają dostęp do internetu. Starsze osoby nie posługują się komputerem, a śmiecie produkuje każdy. Pierwszy termin odbioru odpadów umknął wielu mieszkańcom.
Gmina jest stroną umowy z Lekaro i to gminni urzędnicy powinni zgłaszać nieprawidłowości, a nie mieszkańcy
– Jednego dnia odbierane są suche, innego mokre, i jeszcze innego zielone. Żeby wystawić wszystkie pojemniki i worki o przepisowej godzinie, muszę co najmniej pięć razy w miesiącu wstać przed godz. 6.00. Pracę zaczynam o godz. 9.00, w zupełności wystarczy jak wstanę o godz. 7.00. W lecie jeszcze jako tako – widno, ciepło, od biedy mogę w piżamie wystawić śmiecie, ale w zimie? Czy ja to muszę robić? – zastanawia się Mariola K.
PODZIAŁ GMINY NA SEKTORY
Sektor I
Miasto Konstancin-Jeziorna – centrum (część miasta ograniczona ulicami: Chylicką, Pułaskiego, Piaseczyńską,Warszawską, Wilanowską i południowymi granicami miasta wraz z ulicami granicznymi)
Sektor II
Pozostała część miasta Konstancin-Jeziorna
Sektor III
Bielawa, Ciszyca, Czernidła, Habdzin, Kępa Oborska, Kępa Okrzewska, Kierszek, Łęg, Obórki, Okrzeszyn, Opacz
Sektor IV
Borowina, Cieciszew, Czarnów, Dębówka, Gassy, Kawęczyn, Kawęczynek, Łyczyn, Obory, Parcela-Obory, Piaski, Słomczyn, Turowice
Regulamin utrzymania porządku, uchwalony w kwietniu, określa obowiązki właścicieli nieruchomości w zakresie pozbywania się odpadów komunalnych:
• dla nieruchomości zabudowanej budynkami wielolokalowymi, w terminach odbioru poszczególnych strumieni odpadów komunalnych, właściciele nieruchomości mają obowiązek zapewnić podmiotowi odbierającemu odpady swobodny dojazd do miejsc lokalizacji pojemników na odpady, umożliwiając opróżnienie pojemników bez narażania na szkodę ludzi bądź mienia.
• dla nieruchomości o zabudowie jednorodzinnej, w terminach odbioru poszczególnych strumieni odpadów właściciele nieruchomości mają obowiązek wystawić pojemniki przed wejście na teren nieruchomości lub w inny sposób umożliwić swobodny dostęp i opróżnienie pojemników podmiotowi odbierającemu odpady.
Do tej pory zapewnialiśmy operatorowi dostęp do pojemników w „inny sposób” – po prostu stały w wiacie śmietnikowej, ale mimo zapisów regulaminu (uchwalonego przez radę miejską, a więc obowiązującego prawa miejscowego) jakiś nadgorliwy urzędnik w Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia, załączonej do ogłoszenia o przetargu, określił, że pojemniki powinny być wystawiane przez mieszkańców, a odbiór odpadów może się odbywać w godz. 6.00–22.00.
Na co narzekają mieszkańcy? Interaktywna mapa sektorów, umieszczona na stronie UMiG, nie działa prawidłowo. Pracownicy Lekaro nie znają topografii Konstancina. Potwierdzenia złożenia deklaracji i numeru konta, na które trzeba wpłacać należność za odbiór odpadów dostarczane są listem poleconym.
– Listonosz przychodzi w dzień, kiedy większość z nas jest w pracy. Zostawia awizo i żeby wiedzieć, gdzie zapłacić, jeszcze musimy odstać swoje w kolejce na poczcie po odbiór poleconego – zwraca uwagę Ewa K.
Śmiecie nie są odbierane w terminie, a osoby przyjmujące reklamacje w firmie Lekaro zbywają mieszkańców: jeśli śmiecie nie zostały odebrane, to znaczy, że nie były wystawione.
Kto powinien składać reklamacje, mieszkańcy czy gmina, która jest stroną umowy z firmą? Reklamacja na nieodebranie odpadów wysłana przez Zamawiającego (czyli gminę) faxem lub mailem musi być rozpatrzona w ciągu 24 godzin. A więc to gminni urzędnicy powinni zgłaszać nieprawidłowości, a nie mieszkańcy.
Reklamacja jest uzasadniona tylko w przypadku, jeśli śmieciarka przejeżdżała obok nieruchomości i nie zatrzymała się
Rozpatrzenie reklamacji polega na sprawdzeniu, czy śmieciarka przejeżdżała obok nieruchomości i zatrzymała się. Reklamacja jest uzasadniona tylko w przypadku, jeżeli śmieciarka nie zatrzymała się.
Gminny Punkt Selektywnej Zbiórki Odpadów
ul. Słowicza (wjazd od ul. Chopina): wtorek w godz. 11.00–19.00 piątek w godz. 14.00–20.00 sobota w godz. 12.00–18.00
Jedno jest pewne: w ustawie z 1 lipca 2011 r. o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz niektórych innych ustaw, napisane jest wyraźnie: „W przypadku gdy gmina nie realizuje obowiązku odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, właściciel nieruchomości jest obowiązany do przekazania odpadów komunalnych, na koszt gminy, podmiotowi odbierającemu odpady komunalne od właścicieli nieruchomości, wpisanemu do rejestru działalności regulowanej, o którym mowa w art. 9b ust. 2”.
Na razie system funkcjonuje kulawo. Musimy uzbroić się w cierpliwość i zobaczyć, jak będzie funkcjonował w dłuższym okresie, np. za pół roku. Chyba jednak rewolucję śmieciową należało przeprowadzić dwuetapowo: najpierw zacząć od nauki segregowania odpadów i opracować zasady ich odbioru, a dopiero później cały teren gminy przypisać jednemu operatorowi. Temu, który najlepiej sobie z tym zadaniem poradził. Do czasu wprowadzenia nowego systemu z jednej z bocznych uliczek Klarysewa, przy której stoi 13 domów, odpady odbierało pięć różnych firm. Mało ekonomicznie i mało ekologicznie. Ale konkurowały miedzy sobą i ceną, i jakością świadczonych usług. Nie trzeba było wystawiać pojemników bladym świtem i całymi dniami nie upiększały ulicy. Dziś monopolista nie musi się starać – przecież wygrał przetarg i to wystarczy. Na rynku śmieciowym zostało zaledwie kilka największych firm i o zdrowej konkurencji nie ma mowy. Zgodnie podzieliły śmieciowy tort i w przyszłości będą mogły dyktować nam warunki. Nie ma rozwiązań doskonałych.
LEKARO
Adres korespondencyjny
Wola Ducka 70a
05-408 Glinianka
e-mail: lekaro@lekaro.pl
Telefoniczne biuro obsługi klienta
tel. 22 795 10 75 tel./fax 22 789 02 79
tel./fax 22 769 00 15
tel. kom. 502 753 227
Dział obsługi klienta i reklamacji
Paulina Piętka
e-mail: p.pietka@lekaro.pl,
tel. wewn. 101
Anna Prokopczyk
e-mail: a.prokopczyk@lekaro.pl,
tel. wewn. 110
Obsługa reklamacji
Anna Szczęsna
e-mail: a.szczesna@lekaro.pl,
tel. wewn. 108
Dział realizacji usług
Marek Chłopik
e-mail: m.chlopik@lekaro.pl,
tel. wewn. 111,
tel. kom. 502 753 227
Robert Zagórski
e-mail: r.zagorski@lekaro.pl,
tel. kom. 502 227 912
|