Pozbądź się azbestu
|
autor:
MATEUSZ ZAREMBA
|
|
|
Nie wiadomo, jak wiele dachów na terenie naszej gminy pokrytych jest płytami azbestowymi, ale z pewnością jest ich wciąż dużo. Nawet w strefie A ochrony uzdrowiskowej azbest straszy na dachach budynków mieszkalnych i gospodarczych.
Zgodnie z przepisami, obowiązek usunięcia azbestu spoczywa na właścicielach budynków. Ale zdjęcie płyt eternitowych to dopiero początek. Koszt usunięcia azbestu to jedno, a koszt wymiany pokrycia dachu to zupełnie co innego. W pozbyciu się azbestu pomoże nam, za pośrednictwem gminy, Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Warszawie (WFOŚiGW). Dzięki dofinansowaniu przez WFOŚiGW w ramach programu „Usuwanie i unieszkodliwianie azbestu na terenie województwa mazowieckiego” cała skomplikowana operacja przebiegnie nieco taniej, sprawniej i bezpieczniej. Dofinansowanie obejmuje koszt demontażu płyt azbestowych, przewiezienia azbestu do miejsca unieszkodliwienia oraz unieszkodliwienie go. Nie obejmuje kosztów nowego pokrycia dachu.
„O dofinansowanie mogą się ubiegać właściciele, zarządcy oraz użytkownicy – osoby fizyczne, wspólnoty i spółdzielnie mieszkaniowe – którzy sporządzą i złożą burmistrzowi »Informację o wyrobach zawierających azbest i miejscu ich wykorzystania« – zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Gospodarki z dnia 13 grudnia 2010 r. w sprawie wymagań w zakresie wykorzystywania i przemieszczania azbestu oraz wykorzystywania i oczyszczania instalacji lub urządzeń, w których był lub jest wykorzystywany azbest. By móc ubiegać się o dofinansowanie, należy wypełnić wniosek, dostępny w Urzędzie Gminy i wraz z załącznikami (lista załączników dostępna w wydziale ochrony środowiska) złożyć go w terminie do 14.04.2014 r. UMiG wybierze specjalistyczną firmę, z którą podpisze umowę na demontaż, odbiór od mieszkańców i unieszkodliwienie odpadów zawierających azbest” – informuje konstanciński Urząd Miasta i Gminy.
Koszty jednostkowe zadania objętego dofinansowaniem nie mogą przekroczyć:
• 900 zł za 1 t demontowanych wyrobów azbestowych wraz z ich utylizacją lub 12 zł za 1mkw. demontowanych wyrobów azbestowych wraz z ich utylizacją,
• 600 zł za 1 t utylizowanych odpadów azbestowych (bez ich demontażu) lub 8 zł za 1 mkw. utylizowanych odpadów (bez dokonywania demontażu).
Dofinansowanie wypłacone zostanie na podstawie okazania dokumentów tj. oryginałów faktur, rachunków, protokołów odbioru końcowego zadania, oświadczenia wykonawcy o prawidłowym wykonywaniu prac oraz dokumentów potwierdzających przekazanie odpadów zawierających azbest do utylizacji. Warto pamiętać, że pieniądze zostaną wypłacone dopiero po całkowitym zakończeniu prac. Zgłoszone do dofinansowania zadania realizowane są w roku ogłoszenia programu, tj. do końca 2014 r. Dodatkowe informacje dostępne są na stronie internetowej www.wfosigw.pl lub w Urzędzie Miasta i Gminy Konstancin-Jeziorna.
Do tej pory dzięki dotacjom z Narodowego oraz Wojewódzkich Funduszy Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej usunięto blisko 100 tys. t materiałów zawierających azbest. Zgodnie z „Programem Oczyszczania Kraju z Azbestu na lata 2009–2032”, do usunięcia i zutylizowania pozostało jeszcze ok. 14 mln t nie tylko płyt eternitowych, ale wszelkiego rodzaju wyrobów zawierających azbest, takich jak izolacje cieplne, przewody kominowe, zsypy, oraz rury i uszczelki instalacji wodociągowych i kanalizacyjnych. Nadal najwięcej zabudowanych wyrobów azbestowych w przeliczeniu na osobę jest w województwach mazowieckim, lubelskim, podlaskim i świętokrzyskim.
|