WSZECHOBECNE REKLAMY
|
autor:
GRAŻYNA MATUSIK-TOMASZEWSKA
|
|
|
Reklamy w prasie, radiu i telewizji co najwyżej nas irytują. Plakaty, afisze, banery, wielkie billboardy, foldery i ulotki, reklamujące wszystko i wszędzie w przestrzeni publicznej, nie tylko irytują, ale często szpecą, zaśmiecają miasto i zasłaniają widoczność kierowcom.
Czy jesteśmy skazani na bałagan reklamowy?
Nie. Możemy z nim walczyć.
Profesjonalna reklama na nowoczesnych nośnikach jest od dawna mocną stroną Konstancina
W zapisach znowelizowanej ustawy uzdrowiskowej zawarte zostały regulacje dotyczące umieszczania reklam w strefach ochrony uzdrowiskowej. Rada Miejska Konstancina-Jeziorny, realizując zapisy ustawowe, podjęła uchwałę określającą zasady i miejsca lokalizacji reklam na terenie naszej gminy, zgodnie z którą łączna powierzchnia reklam na jednym budynku nie może przekroczyć w strefie A ochrony uzdrowiskowej 2 mkw., w strefie B – 3 mkw., a w strefie C – 6 mkw.
W myśl uchwały zakazuje się umieszczania reklam:
• w granicach obszarów chronionych Natura 2000, Chojnowskiego Parku Krajobrazowego, Warszawskiego Obszaru Chronionego Krajobrazu oraz rezerwatów przyrody,
• wolnostojących w strefach ochrony uzdrowiskowej A i B (w strefie C dopuszczalne jest umieszczenie wyłącznie na terenie nieruchomości zabudowanych jednej reklamy wolnostojącej, przy czym łączna powierzchnia reklam wolnostojących i innych nie może przekroczyć 8 mkw.),
• w liniach rozgraniczających dróg, w tym na drzewach, latarniach, koszach na śmiecie, ławkach, pojemnikach na kwiaty oraz pomnikach i tablicach pamiątkowych itp.,
• na dachach budynków, balustradach, ogrodzeniach, obiektach infrastruktury technicznej (skrzynkach elektrycznych, telefonicznych, gazowych i transformatorach).
Reklamy nie powinny zasłaniać znaków drogowych. Nie można ich także umieszczać na ekranach dźwiękochłonnych, na mostach, wiaduktach i kładkach, na obiektach urzędów administracji rządowej i samorządowej, na cmentarzach, pomnikach przyrody i w parkach.
Kwestie związane z lokalizacją reklam zewnętrznych regulują zapisy ustawowe i przepisy prawa, m.in. budowlanego i o ruchu drogowym, oraz zapisy prawa miejscowego: plany zagospodarowania przestrzennego i uchwały rady miejskiej
Wszelkie reklamy powinny zawierać informację dotyczącą właściciela nośnika i być utrzymywane przez niego w należytym stanie estetycznym i technicznym, zapewniającym bezpieczeństwo użytkowników nieruchomości. Właściciel reklamy musi mieć wszelkie opinie i zgody niezbędne do jej umieszczenia, w szczególności zgodę konserwatora zabytków w przypadku reklam umieszczanych na budynkach lub obszarach wpisanych do rejestru zabytków. Reklamy nie mogą utrudniać użytkowania obiektów oraz sąsiednich nieruchomości.
Kwestie związane z lokalizacją reklam zewnętrznych regulują zapisy ustawowe i przepisy prawa, m.in. budowlanego i o ruchu drogowym, oraz zapisy prawa miejscowego: plany zagospodarowania przestrzennego i uchwały rady miejskiej a także „Regulamin czystości i porządku na terenie gminy Konstancin-Jeziorna”.
We wszystkich aktach prawa miejscowego dokładnie opisane są zasady umieszczania reklam, jednak nie ma ani słowa o tym, jakie sankcje grożą osobom nieprzestrzegającym przyjętych regulacji. Papier cierpliwy, a skoro nie ma wyraźnie określonej kary…
– Od 4 czerwca strażnicy miejscy przeprowadzają rozmowy z właścicielami nieruchomości, na których umieszczone są reklamy, pouczają ich o konieczności podporządkowania się uchwalonym zasadom i wyznaczają dwutygodniowy termin na zdjęcie niedozwolonej reklamy – informuje Grzegorz Szewczyk, zastępca komendanta Straży Miejskiej Konstancina-Jeziorny. – Za niezdjęcie reklamy w określonym czasie grozi mandat w wysokości 100 zł. W przypadku dalszego uchylania się od zdjęcia reklamy kierowane będą wnioski do sądu – dodaje.
Kwestie sankcji za umieszczanie reklam niezgodnie z prawem regulują również inne przepisy. Art. 63a kodeksu wykroczeń stanowi, że kto umieszcza w miejscu publicznym do tego nieprzeznaczonym ogłoszenie, plakat, afisz, apel, ulotkę, napis lub rysunek albo wystawia je na widok publiczny w innym miejscu bez zgody zarządzającego tym miejscem, podlega karze ograniczenia wolności albo grzywny. Za wieszanie plakatów na sygnalizatorach, znakach drogowych i barierkach rozdzielających pasy jezdni grozi mandat do 500 zł.
– Nie wystarczy zakazać i karać. By nie zaśmiecać miasta i uniknąć chaosu w przestrzeni publicznej, trzeba ustawić odpowiednią liczbę estetycznych słupów ogłoszeniowych dostępnych nie tylko dla urzędników – tak jak gablotki ogłoszeniowe zamykane na kłódkę – ale również dla mieszkańców. Jeśli każdy będzie miał możliwość powieszenia swojego ogłoszenia w miejscu do tego przeznaczonym, znikną karteluszki z wiat przystankowych i słupów latarni – proponuje Edyta W. z Jeziorny.
Nie wystarczy zakazać i karać. Trzeba ustawić odpowiednią liczbę estetycznych słupów ogłoszeniowych. Jeśli każdy będzie miał możliwość powieszenia swojego ogłoszenia w miejscu do tego przeznaczonym, znikną karteluszki z wiat przystankowych i słupów latarni
Sprzedawcy towarów i usług chcieliby, by ich reklamy były widoczne, duże i kolorowe. – Reklama jest dźwignią handlu. To miejsca pracy i podatki dla miasta – bronią się. To, że pstrokate reklamy szpecą zabytkowe budynki lub zasłaniają widoczność kierowcom i pieszym, mniej interesuje pomysłowych reklamodawców.
– Wystarczy zobaczyć, jak wygląda główna ulica prowadząca do parku – ul. Piłsudskiego. Ogrodzenia obwieszone jarmarcznymi reklamami, jakimiś tablicami. Do czego to podobne?! Do naszego miasta przyjeżdżają kuracjusze i turyści z całej Polski. Po prostu wstyd – denerwują się dwie mieszkanki spacerujące po parku. – Najwyższa pora uporządkować ten bałagan.
Umieszczenie reklamy na własnej posesji wymaga uprzedniego zgłoszenia lub uzyskania pozwolenia na budowę. Z konieczności uzyskania pozwolenia na budowę zwolniona jest instalacja tablic i urządzeń reklamowych z wyjątkiem usytuowanych na obiektach wpisanych do rejestru zabytków – w tym przypadku wystarczy zgłoszenie do starostwa powiatowego.
W zgłoszeniu należy określić: miejsce, schemat reklamy, okres istnienia reklamy, termin rozpoczęcia prac montażowych. Do zgłoszenia należy dołączyć oświadczenie o prawie do dysponowania nieruchomością.
Reklamy wolnostojące, trwale związane z gruntem uznawane są za budowle. Na ich postawienie inwestor powinien uzyskać pozwolenie na budowę. Jeśli reklama ma być umieszczona na terenie, dla którego nie został uchwalony plan miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego, inwestor najpierw musi złożyć wniosek o wydanie warunków zabudowy i dopiero po uzyskaniu tej decyzji może złożyć wniosek o pozwolenie na budowę.
W przypadku budynków zabytkowych pozwolenie na budowę może być wydane po uzyskaniu zgody od wojewódzkiego konserwatora zabytków.
rada miejska
(znajdź),
Konstancin-Jeziorna
(znajdź),
Grzegorz Szewczyk
(znajdź),
straż miejska
(znajdź),
Plan Zagospodarowania Przestrzennego
(znajdź),
|