Nowe uprawnienia dla niesłyszących autor: (KW)
   

12 kwietnia weszÅ‚y w życie przepisy ustawy o jÄ™zyku migowym i innych Å›rodkach komunikowania siÄ™, która nakÅ‚ada nowe obowiÄ…zki na organy administracji publicznej: administracjÄ™ samorzÄ…dowÄ…, policjÄ™, straż pożarnÄ… i straż miejskÄ….

 

Nowe przepisy umożliwiÄ… samodzielne zaÅ‚atwianie spraw w urzÄ™dach osobom majÄ…cym trudnoÅ›ci w komunikowaniu siÄ™ – niesÅ‚yszÄ…cym i gÅ‚uchoniemym.

 

Zgodnie z ustawÄ…, urzÄ™dy oraz inne instytucje publiczne muszÄ… zapewnić gÅ‚uchoniemym interesantom tÅ‚umacza jÄ™zyka migowego. SamorzÄ…dy zobowiÄ…zane sÄ… do zatrudnienia tÅ‚umacza lub przeszkolenia pracowników urzÄ™dów.

 

Aby skorzystać z tłumacza języka migowego w instytucjach publicznych, interesant musi zgłosić taka potrzebę na co najmniej trzy dni przed planowaną wizytą. Urząd zobowiązany jest do zapewnienia obsługi osoby uprawnionej w terminie przez nią wyznaczonym lub z nią uzgodnionym. W nagłych przypadkach osoby niepełnosprawne będą mogły wysłać SMS na alarmowy numer telefonu policji, straży pożarnej, pogotowia ratunkowego lub straży miejskiej, a służby te będą musiały odesłać im informację zwrotną.

 

Ponadto zgodnie z ustawÄ…, osoby niepeÅ‚nosprawne majÄ… prawo w kontaktach z organami administracji publicznej skorzystać z pomocy tzw. osoby przybranej, która ma im pomagać w porozumiewaniu siÄ™ z urzÄ™dnikami.

 

Jak informuje PaÅ„stwowy Fundusz Rehabilitacji Osób NiepeÅ‚nosprawnych (PFRON), ok. 8,3 proc. niepeÅ‚nosprawnych to osoby majÄ…ce problemy z narzÄ…dem sÅ‚uchu. 4,4 proc. osób niepeÅ‚nosprawnych nie jest w stanie uczestniczyć w rozmowie nawet po zaopatrzeniu w aparat sÅ‚uchowy. WedÅ‚ug danych Polskiego ZwiÄ…zku GÅ‚uchych, ok. 40 tys. osób używa w komunikowaniu siÄ™ różnych form jÄ™zyka pozawerbalnego.

   
Drukuj