Tranzyt przez Konstancin autor: MAGDA ANDRZEJEWICZ
   

tranzytObwieszczenie samorządu woj. mazowieckiego o przystąpieniu do aktualizacji dwóch dokumentów: Strategii Rozwoju Województwa Mazowieckiego oraz Planu Zagospodarowania Przestrzennego Województwa Mazowieckiego, stało się impulsem do dyskusji o budowie nowych dróg przebiegających przez teren naszej gminy.

 

Potrzeba aktualizacji tych dokumentów wynika z: dokonanej wcześniej przez Samorząd Województwa Mazowieckiego ich oceny, na podstawie której stwierdzono nowe tendencje zmian społeczno-gospodarczych oraz zmiany struktury funkcjonalnej i jakości przestrzeni, wymagające nowych kierunków działań i zadań, uwarunkowań wynikających z funkcjonowania w Unii Europejskiej oraz nowego ustawodawstwa” – czytamy w komunikacie marszałka woj. mazowieckiego Adama Struzika.

 

6 marca odbyło się posiedzenie Komisji Ładu Przestrzennego i Spraw Komunalnych rady miejskiej, poświęcone omówieniu wniosków zgłoszonych przez radnych i mieszkańców do Planu Zagospodarowania Przestrzennego Województwa Mazowieckiego (PZPWM). Radny Tomasz Zymer przedstawił i obszernie uzasadnił wniosek o wykreślenie z PZPWM zapisu funkcjonującego w obecnie obowiązującej wersji planu z 2004 r., dotyczącego „budowy przeprawy mostowej na Wiśle w (…) Józefowie” (str. 73) oraz niewpisywanie na listę „obejść w ciągach dróg wojewódzkich” drogi nr 721 bis (tzw. trasy mostowej) przebiegającej na terenie naszej gminy przez rejon Kierszka, centrum Jeziorny, Mirków oraz sołectw Bielawa, Habdzin, Opacz i Ciszyca.

 

„Zaplanowany ok. 30 lat temu przebieg drogi nr 721 bis utracił rację bytu m.in. z powodu dynamicznego rozwoju gminy Konstancin-Jeziorna i gmin sąsiednich. Obecnie zaplanowana droga nr 721 bis jest de facto drogą tranzytową przebiegającą przez strefy B i C uzdrowiska Konstancin-Jeziorna, przez gęsto zabudowane centrum tego uzdrowiska. Zaplanowana droga przebiega tuż obok dużych osiedli domów wielorodzinnych, przy samych oknach jedynego w gminie liceum, po granicy kompleksu boisk Orlika 2012 oraz przygotowywanego obecnie przez gminę kompleksu sportowo-rekreacyjnego przy ul. Bielawskiej. Trasa wschód – zachód będzie w znikomym tylko stopniu służyła mieszkańcom gminy, z których większość dojeżdża do pracy i szkół w Warszawie na linii północ – południe. Uciążliwość związana z wlewaniem się ruchu tranzytowego do centrum uzdrowiska, już teraz bardzo znaczna przy istniejącym przebiegu dróg nr 721 i 724, znacznie się pogłębi, gdyż z nowej trasy będą korzystać zarówno mieszkańcy tzw. linii otwockiej, jak i ciężki tranzyt. Znaczna część ruchu z nowej trasy zostanie rozprowadzona w kierunku Warszawy, istotnie utrudniając mieszkańcom gminy możliwość dojazdu do stolicy. Ponadto z trasy korzystać będą firmy z rozwijającego się zagłębia przemysłowo-magazynowego Łubna-Baniocha, których pojazdy już obecnie poruszają się ulicami Warecką, Chylicką i Piłsudskiego w strefie A ścisłej ochrony walorów klimatycznych i funkcji medycznych jedynego uzdrowiska na Mazowszu. (…) Planowana droga nr 721 bis przecina szlak spacerowo-turystyczny z Warszawy przez Las Kabacki do uzdrowiska Konstancin, będący docelowo jednym z najważniejszych weekendowych szlaków turystycznych mieszkańców stolicy. Odcina także zwierzęta z Lasu Kabackiego od ich naturalnych tras migracji do Lasów Chojnowskich” – czytamy w uzasadnieniu wniosku Tomasza Zymera.

 

Samorząd i mieszkańcy Lesznowoli potrafili skutecznie sprzeciwić się planom województwa i doprowadzić do zmiany przebiegu drogi 721 bis na terenie gminy Lesznowola, tak by omijała Las Sękociński. My też możemy mieć wpływ na budowę tej drogi na naszym terenie

 

– Obecnie w trakcie realizacji są już droga ekspresowa S2 (południowa obwodnica Warszawy) przez Natolin, Powsinek i Wawer i przebudowa drogi krajowej nr 50, (duża obwodnica Warszawy). Trwają także prace nad ustaleniem przebiegu obwodnicy Góry Kalwarii. Na obu tych trasach zaplanowano przeprawy mostowe na Wiśle. W tym kontekście budowa kolejnej przeprawy w sercu obszaru Natura 2000 w Ciszycy, w odległości zaledwie kilku kilometrów od tamtych dwóch, byłaby tylko dużym i zbędnym obciążeniem finansowym dla województwa – argumentuje Tomasz Zymer.

 

Nic dodać, nic ująć. Trasa mostowa to w praktyce zagłada uzdrowiska, a poprowadzenie jej w takim przebiegu nie usprawni komunikacji mieszkańców, a wręcz przeciwnie – spowoduje zwiększenie ruchu tranzytowego.

 

– Samorząd i mieszkańcy Lesznowoli potrafili skutecznie sprzeciwić się planom województwa i doprowadzić do zmiany przebiegu drogi 721 bis na terenie gminy Lesznowola tak, by omijała Las Sękociński. My też możemy mieć wpływ na budowę tej drogi na naszym terenie – apelowała do radnych mieszkanka Jeziorny.

 

Za wykreśleniem mostu w Józefowie i trasy mostowej (721 bis) z planu i strategii zagłosowało sześciu radnych, przeciw było dwóch – Bogusław Komosa oraz Ryszard Bajkowski.

 

Zdecydowanie większe znaczenie dla usprawnienia ruchu na terenie naszej gminy miałaby budowa obwodnicy Konstancina, będąca obejściem drogi nr 724. Jednak jak nieoficjalnie dowiedział się w dyrekcji MZDW Tomasz Zymer, projekt mostu w Ciszycy jest już gotowy, a projektu obwodnicy drogi nr 724 nie ma i nie będzie. Trasa mostowa jest wstępnie umieszczona na liście inwestycji do 2020 r., a obwodnicy Konstancina na tej liście nie ma.

 

Radni Komisji Ładu Przestrzennego i Spraw Komunalnych przegłosowali (przy dwóch głosach wstrzymujących się) wniosek o zachowanie w PZPWM zapisu mówiącego o budowie obwodnicy (obejścia) drogi wojewódzkiej nr 724 w rejonie Konstancina bez podawania szczegółów jej przebiegu.

 

Jednogłośnie radni przyjęli wniosek o wpisanie do PZPWM jako projektu o znaczeniu regionalnym, uruchomienia połączenia szynowego między Konstancinem a warszawskimi Kabatami – szybkiej kolei miejskiej lub tramwaju.

 

Podczas sesji radymiejskiej 21 marca, radni zatwierdzą lub odrzucą te wnioski. I chociaż wnioski do planu zagospodarowania przestrzennego województwa może złożyć każdy, z pewnością wnioski złożone przez radę miejską mają większy ciężar gatunkowy niż zaproponowane indywidualnie przez mieszkańców.

 

Znaczna część mieszkańców, przybyłych na posiedzenie komisji, nie miała możliwości wzięcia udziału w dyskusji. Brakowało nie tylko miejsc siedzących, ale nawet stojących. Na sali posiedzeń rady miejskiej nie było nagłośnienia, Wydział Planowania Przestrzennego UMiG nie widział potrzeby dostarczenia map terenu z zaznaczeniem przebiegu omawianych dróg.

 

Wnioski, zawierające nazwisko i imię lub nazwę (w przypadku osób prawnych lub instytucji, organizacji itp.), adres wnioskodawcy oraz przedmiot wniosku można składać do 28 marca 2012 r. na piśmie, faksem lub drogą elektroniczną na adres: Mazowieckie Biuro Planowania Regionalnego w Warszawie, ul. Solec 22, 00-410 Warszawa, fax 22 518 49 02 lub poprzez formularz na stronie www.konsultacje.mbpr.pl

   
Drukuj