ANGIELSKI ZAMIAST POLSKIEGO? autor: MAGDA ANDRZEJEWICZ
   

Z okazji Dnia Edukacji Narodowej burmistrz Kazimierz JaÅ„czuk spotkaÅ‚ siÄ™ dyrektorami prowadzonych przez gminÄ™ jednostek oÅ›wiatowych. W dowód uznania i wdziÄ™cznoÅ›ci za ich codzienny trud, przyznaÅ‚ nagrody dyrektorom wszystkich szkóÅ‚ i przedszkoli podlegÅ‚ych Gminie Konstancin-Jeziorna.

 

Dzień nauczyciela

 

Ze Å›wiÄ™tem nauczycieli zbiegÅ‚y siÄ™ inne życzenia, a wÅ‚aÅ›ciwie lista życzeÅ„, którÄ… rady rodziców dziaÅ‚ajÄ…ce przy szkoÅ‚ach przedstawiÅ‚y burmistrzowi i radzie miejskiej.

 

KonstanciÅ„skie szkoÅ‚y w ostatnich kilku latach zostaÅ‚y kompleksowo wyremontowane. Trwa remont ostatniej placówki – szkoÅ‚y w Opaczy. SzkoÅ‚y sÄ… coraz lepiej wyposażone, kadra nauczycielska jest fachowa, rady rodziców aktywnie uczestniczÄ… w życiu placówek. WydawaÅ‚oby siÄ™, że jest dobrze. Ale może być lepiej, a jak wiadomo lepsze jest wrogiem dobrego.

 

Zgodnie z zapisami ustawy o systemie oÅ›wiaty, rada rodziców może wystÄ™pować do organu prowadzÄ…cego szkoÅ‚Ä™ lub placówkÄ™, organu sprawujÄ…cego nadzór pedagogiczny, dyrektora, rady pedagogicznej oraz rady placówki z wnioskami i opiniami dotyczÄ…cymi wszystkich spraw placówki.

 

Skoro ustawodawca przewidziaÅ‚ możliwość udziaÅ‚u rodziców w podejmowaniu decyzji, rodzice konstanciÅ„skich uczniów chcÄ… partnerskiej dyskusji o przyszÅ‚oÅ›ci oÅ›wiaty w gminie. – Zbyt czÄ™sto sÅ‚yszymy, że w budżecie gminy jest za maÅ‚o pieniÄ™dzy i trzeba coÅ› obciąć z sumy przeznaczonej na oÅ›wiatÄ™ – argumentuje jeden z rodziców cieszÄ…c siÄ™, że rady rodziców naszych placówek oÅ›wiatowych porozumiaÅ‚y siÄ™ i wspólnie wystosowaÅ‚y pismo do wÅ‚adz miasta. W liÅ›cie rodzice poruszajÄ… wiele kwestii, m.in. brak sal gimnastycznych (w dwóch szkoÅ‚ach), zbyt maÅ‚Ä… liczbÄ™ godzin nauki jÄ™zyków obcych i zmniejszonÄ… liczbÄ™ godzin zajęć pozalekcyjnych. W kwestii sali gimnastycznej adresat na pewno jest wÅ‚aÅ›ciwy – to akurat zależy od samorzÄ…du i pieniÄ™dzy z budżetu. Na liczbÄ™ godzin nauki jÄ™zyków obcych i ilość zajęć pozalekcyjnych samorzÄ…d ma znikomy wpÅ‚yw.

 

W szkoÅ‚ach podstawowych i gimnazjach od roku szkolnego 2009/2010 w klasach pierwszych (i jest stopniowo wprowadzana w pozostaÅ‚ych klasach) obowiÄ…zuje nowa podstawa programowa. Zapewnia ona kontynuacjÄ™ nauki jÄ™zyka obcego od pierwszej klasy szkoÅ‚y podstawowej aż do ukoÅ„czenie szkoÅ‚y ponadgimnazjalnej. RozpoczÄ™cie obowiÄ…zkowej nauki pierwszego jÄ™zyka obcego zostaÅ‚o przesuniÄ™te z czwartej do pierwszej klasy szkoÅ‚y podstawowej, a obowiÄ…zek nauki dwóch jÄ™zyków obcych (w tym jÄ™zyka angielskiego) z pierwszej klasy szkoÅ‚y ponadgimnazjalnej do pierwszej klasy gimnazjum.

 

CaÅ‚y okres nauki od I klasy szkoÅ‚y podstawowej do ukoÅ„czenia gimnazjum podzielony zostaÅ‚ na trzyletnie okresy: klasy I–III i klasy IV–VI szkoÅ‚y podstawowej oraz klasy I–III gimnazjum.

 

LiczbÄ™ godzin zajęć z poszczególnych przedmiotów okreÅ›lajÄ… ramowe plany nauczania. W klasach I–III szkoÅ‚y podstawowej uczniowie majÄ… zagwarantowane 190 godzin nauki jÄ™zyka obcego nowożytnego, a w gimnazjum – 450 godzin na naukÄ™ dwóch obcych jÄ™zyków nowożytnych. Ramowe plany nauczania okreÅ›lajÄ… również liczbÄ™ godzin zajęć z pozostaÅ‚ych przedmiotów. Nie można zrezygnować z iluÅ› godzin nauki jÄ™zyka polskiego lub matematyki na korzyść jÄ™zyka obcego. Ramowy plan nie przewiduje takiej możliwoÅ›ci. Zgodnie z rozporzÄ…dzeniem Ministerstwa Edukacji Narodowej, za to, by Å‚Ä…czne sumy godzin z poszczególnych przedmiotów w ciÄ…gu trzech lat, (a w przypadku technikum w ciÄ…gu czterech lat) ksztaÅ‚cenia byÅ‚y nie mniejsze niż wymienione w ramowym planie nauczania, odpowiada dyrektor szkoÅ‚y. Również dyrektor szkoÅ‚y odpowiada za tygodniowy wymiar godzin obowiÄ…zkowych zajęć edukacyjnych dla uczniów poszczególnych klas.

 

SzczegóÅ‚owe regulacje MEN i zapisy w Karcie Nauczyciela nie pozostawiajÄ… żadnej wÅ‚adzy samorzÄ…dom. SamorzÄ…d może jedynie skontrolować, jako organ prowadzÄ…cy, czy dyrekcja szkoÅ‚y realizuje obowiÄ…zujÄ…ce zapisy.

 

Z organizacjÄ… zajęć pozalekcyjnych samorzÄ…d też niewiele ma wspólnego. Zgodnie z par. 42 Karty Nauczyciela, tygodniowa liczba godzin obowiÄ…zkowych zajęć dydaktycznych,wychowawczych i opiekuÅ„czych dla nauczycieli szkóÅ‚ podstawowych i gimnazjów wynosi 18 godzin. OczywiÅ›cie nauczyciele pracujÄ… wiÄ™cej: sprawdzenie klasówek, przygotowanie do lekcji też pochÅ‚ania czas, ale 18 godzin spÄ™dzajÄ… w szkole. Z tych 18 godzin każdy nauczyciel powinien poÅ›wiÄ™cać dwie godziny tygodniowo na zajÄ™cia pozalekcyjne, np. opiekÄ™ w Å›wietlicy czy prowadzenie kóÅ‚ka zainteresowaÅ„. Jak to wyglÄ…da w praktyce? W maÅ‚ych placówkach, takich jak SzkoÅ‚a Podstawowa w Opaczy, ze wzglÄ™du na maÅ‚Ä… liczbÄ™ nauczycieli, może być problem z organizacjÄ… zajęć pozalekcyjnych. W zespoÅ‚ach szkóÅ‚ nr 1, 2 i 5 w Konstancinie-Jeziornie oraz w SÅ‚omczynie, w których pracuje po dwudziestu kilku nauczycieli nie powinno być żadnych problemów – 40 godzin tygodniowo to po osiem godzin dziennie, albo inaczej liczÄ…c, jeÅ›li w szkole dziaÅ‚a 10 kóÅ‚ek zainteresowaÅ„, to na każde z nich przypadajÄ… cztery godziny tygodniowo. Najgorsza sytuacja jest w Zespole SzkóÅ‚ nr 3 przy ul. Bielawskiej – tam zatrudnionych jest ponad 40 nauczycieli, a 40 x 2 = 80. 80 godzin zajęć pozalekcyjnych tygodniowo, od poniedziaÅ‚ku do piÄ…tku, to po 16 godzin dziennie. Doby nie starczy na zajÄ™cia pozalekcyjne.

 

Być może problem w naszych szkołach polega na czym innym: może nauczyciele pracują w szkole więcej niż 18 godzin tygodniowo i na zajęcia pozalekcyjne brak im czasu.

 

– Dobrze byÅ‚oby, aby do dyskusji o problemach oÅ›wiaty, oprócz przedstawicieli samorzÄ…du, rady rodziców zaprosiÅ‚y dyrektorów szkóÅ‚. Niech dyrektorzy szkóÅ‚ powiedzÄ…, dlaczego jest źle, z czym majÄ… problemy i jakie proponujÄ… rozwiÄ…zania. Lubimy ponarzekać na samorzÄ…d, ale radni nie zorganizujÄ… pracy w szkole. A burmistrz doskonale wie, na czym polega praca dyrektora szkoÅ‚y i wie, co jest możliwe, a co nie. Na pewno chÄ™tnie podzieli siÄ™ swoimi doÅ›wiadczeniami – mówi matka gimnazjalistki z pierwszej klasy.

   
Drukuj