Polska Wielkanoc | autor: KLARA WARECKA |
Dla chrześcijan Wielkanoc, obchodzona na pamiątkę zmartwychwstania Jezusa Chrystusa, jest najważniejszym świętem roku liturgicznego. Jest świętem nadziei, obietnicy zmartwychwstania i nieśmiertelności, zwycięstwa życia nad śmiercią. Wielkanoc jest świętem ruchomym, ale przypada zawsze w pierwszą niedzielę po pierwszej wiosennej pełni księżyca, czyli między 22 marca a 25 kwietnia.
ÅšwiÄ™ta Wielkiej Nocy poprzedza Wielki TydzieÅ„, w czasie którego wspominamy wydarzenia najważniejsze dla wiary chrzeÅ›cijaÅ„skiej – wydanie Chrystusa, jego drogÄ™ krzyżowÄ…, Å›mierć na krzyżu i zmartwychwstanie. PoczÄ…tkiem obchodów zwiÄ…zanych z WielkanocÄ… jest Niedziela Palmowa upamiÄ™tniajÄ…ca triumfalny wjazd Jezusa do Jerozolimy. Najważniejszym jej akcentem jest Å›wiÄ™cenie palm, wykonanych z gaÅ‚Ä…zek wierzbowych, przybranych wiecznie zielonymi gaÅ‚Ä…zkami bukszpanu i barwinka z wplecionymi kwiatami i wstążkami. Najbardziej zdobne i okazaÅ‚e powstajÄ… na Kurpiach i na Podhalu – sÄ… prawdziwymi dzieÅ‚ami sztuki ludowej. Najważniejszymi dniami Wielkiego Tygodnia sÄ… Wielki Czwartek, Wielki PiÄ…tek, Wielka Sobota oraz Wielka Niedziela. W Wielki Czwartek wieczornÄ… mszÄ… Wieczerzy PaÅ„skiej rozpoczyna siÄ™ Triduum Paschalne, które trwa do niedzielnych nieszporów, odprawianych po poÅ‚udniu. Wielki PiÄ…tek jest dniem upamiÄ™tniajÄ…cym ukrzyżowanie Chrystusa, dniem smutku i żaÅ‚oby. Wielka Sobota, wigilia paschalna, to dzieÅ„ nadziei i oczekiwania na zmartwychwstanie Chrystusa. W tym dniu Å›wiÄ™cimy pokarmy, które bÄ™dziemy spożywać w czasie wielkanocnego Å›niadania. PoczÄ…tkowo pokarmy Å›wiÄ™cono w domach i dopiero od XVIII w. Å›wiÄ™cenie odbywa siÄ™ w koÅ›cioÅ‚ach. Dobór pokarmów w koszyczku nie jest przypadkowy – każ- dy z nich jest symbolem. W przybranym zielonymi gaÅ‚Ä…zkami, wiklinowym koszyczku, wyÅ‚ożonym biaÅ‚Ä… serwetkÄ…, znajdujÄ… siÄ™: baranek wykonany z ciasta, cukru lub masÅ‚a, chleb, wÄ™dliny lub miÄ™so, jajka, ser, ciasto, chrzan, i sól. Baranek w tradycji chrzeÅ›cijaÅ„skiej jest symbolem Chrystusa, Baranka Bożego. Chleb, podstawowy pokarm niemal we wszystkich kulturach, jest symbolem dostatku i bÅ‚ogos Å‚awieÅ„stwa bożego, symbolizuje także CiaÅ‚o Chrystusa. Dzielenie siÄ™ chlebem jest oznakÄ… przyjaźni i goÅ›cinnoÅ›ci, a odmowa podzielenia siÄ™ chlebem z biednym jest ciężkim grzechem. Jajko symbolizuje odradzajÄ…ce siÄ™ życie i siÅ‚y witalne. WÄ™dlina zapewnia dostatek, zdrowie i pÅ‚odność. Ser jest znakiem przyjaźni. Ciasto, jako symbol doskonaÅ‚oÅ›ci, zawsze powinno być domowego wypieku. Chrzan z kolei jest symbolem cierpieÅ„ Chrystusa, ale także siÅ‚y, sól zaÅ› symbolem czystoÅ›ci, niezmiennoÅ›ci i Å›wiÄ™toÅ›ci. Nadchodzi Wielka Niedziela, DzieÅ„ Zmartwychwstania PaÅ„skiego – radosne Å›wiÄ™to. Po czterdziestu dniach postu tradycyjnie caÅ‚Ä… rodzinÄ… zasiadamy do wielkanocnego Å›niadania. Dzielimy siÄ™ jajkiem i skÅ‚adamy sobie życzenia, podobnie jak w WigiliÄ™ Bożego Narodzenia dzielimy siÄ™ opÅ‚atkiem. Dzielenie siÄ™ jajkiem jest zwyczajem typowo polskim, niepraktykowanym w innych krajach. Dzisiejszy stóÅ‚ Å›wiÄ…teczny w porównaniu ze stoÅ‚em naszych przodków wyglÄ…da bardzo skromnie. W dawnej Polsce najważniejsze Å›wiÄ™to chrzeÅ›cijaÅ„skie byÅ‚o również najwiÄ™kszym Å›wiÄ™tem kulinarnym – znamy z literatury opisy Å›wiÄ…tecznych biesiad, które zrujnowaÅ‚y niejedno zdrowie i fortunÄ™. Na stóÅ‚ trafiaÅ‚o pieczone prosiÄ™, szynki, kieÅ‚basy, baby wielkanocne, serniki, mazurki i sÅ‚ynne staropolskie miody pitne. Baby wielkanocne sÄ… wypiekiem typowo polskim, mazurki pochodzÄ… najprawdopodobniej z kuchni Bliskiego Wschodu. Drugi dzieÅ„ Å›wiÄ…t to poniedziaÅ‚ek, szczególnie lubiany przez dzieci i mÅ‚odzież ze wzglÄ™du na tradycyjny Åšmigus Dyngus, który jest okazjÄ… do weso Å‚ej zabawy.
|