KOLEJÄ„ DO WARSZAWY | autor: MATEUSZ ZAREMBA |
Próbny przejazd pociÄ…gu z Warszawy Zachodniej do Konstancina-Jeziorny zorganizowaÅ‚ 16 wrzeÅ›nia samorzÄ…d Mazowsza wspólnie ze spóÅ‚kÄ… Koleje Mazowieckie. Od Nowej Iwicznej szynobus pojechaÅ‚ po torze, który należy do szwedzkiego koncernu Vattenfall i sÅ‚uży do transportu wÄ™gla do ElektrociepÅ‚owni Siekierki.
Najbardziej prawdopodobne jest, że do Konstancina-Jeziorny będą jeździć spalinowe szynobusy Kolei Mazowieckich
Å»eby nie spóźnić siÄ™ na próbny przejazd, wyjechaÅ‚em samochodem z Konstancina na Dworzec Zachodni w Warszawie póÅ‚torej godziny wczeÅ›niej i zdążyÅ‚em tylko dziÄ™ki temu, że odjazd szynobusu opóźniÅ‚ siÄ™ o kilka minut Przejazd z Warszawy do Konstancina trwaÅ‚ godzinÄ™, ale jako pociÄ…g jadÄ…cy poza staÅ‚ym rozkÅ‚adem, od stacji Warszawa Zachodnia do bocznicy w Iwicznej musieliÅ›my zatrzymać siÄ™ kilka razy pod semaforami. Odcinek z Nowej Iwicznej do Konstancina pokonaliÅ›my w 12 minut. Z Konstancina do Warszawy wracaliÅ›my 40 minut – opowiada jeden z uczestników próbnego przejazdu.
– Najbardziej prawdopodobnym wariantem jest obsÅ‚ugiwanie tej linii przez spalinowe szynobusy. Pasażerowie bÄ™dÄ… dojeżdżać do Nowej Iwicznej i tam przesiadać siÄ™ w pociÄ…gi elektryczne do Warszawy. Chyba że zdecydujemy siÄ™ na elektryfikacjÄ™ odcinka od Iwicznej do Konstancina lub na zakup szynobusów hybrydowych, które bÄ™dÄ… mogÅ‚y wjeżdżać do tunelu Å›rednicowego, wtedy pasażerowie dojadÄ… do dworca Warszawa ÅšródmieÅ›cie – wyjaÅ›nia Grzegorz Kostrzewa-Zorbas, przewodniczÄ…cy Komisji Strategii Rozwoju Regionalnego i Zagospodarowania Przestrzennego Sejmiku Województwa Mazowieckiego. Wraz z nim w próbnym przejeździe udziaÅ‚ wziÄ™li m. in: czÅ‚onek zarzÄ…du woj. mazowieckiego Piotr SzprendaÅ‚owicz, czÅ‚onek zarzÄ…du spóÅ‚ki Koleje Mazowieckie MichaÅ‚ Panfil, dyrektor Vattenfall Heat Poland Jacek ÅšliwczyÅ„ski i Jacek Tomaszewski, wiceprzewodniczÄ…cy konstanciÅ„skiej rady miejskiej.
PóÅ‚tora roku temu wszystkie gminy powiatu piaseczyÅ„skiego, samorzÄ…d woj. mazowieckiego oraz spóÅ‚ka Koleje Mazowieckie podpisaÅ‚y list intencyjny, w którym wyraziÅ‚y gotowość wspóÅ‚dziaÅ‚ania na rzecz uruchomienia nowych poÅ‚Ä…czeÅ„ kolejowych w obszarze na poÅ‚udnie od Warszawy (m.in. na trasie Konstancin- Jeziorna – Nowa Iwiczna). Deklaracja wspóÅ‚pracy zakÅ‚adaÅ‚a również sporzÄ…dzenie studium wykonalnoÅ›ci przedsiÄ™wziÄ™cia. Studium miaÅ‚o być zlecone i sfinansowane przez powiat piaseczyÅ„ski oraz zainteresowane gminy. Sygnatariusze listu zobowiÄ…zali siÄ™ również do przygotowania peronów i parkingów.
WczeÅ›niej czy później uruchomienie poÅ‚Ä…czenia kolejowego z WarszawÄ… bÄ™dzie koniecznoÅ›ciÄ…. Dla nas lepiej, jeÅ›li nastÄ…pi to jak najszybciej
–WczeÅ›niej czy później uruchomienie poÅ‚Ä…czenia kolejowego z WarszawÄ… bÄ™dzie koniecznoÅ›ciÄ…. Dla nas lepiej, jeÅ›li nastÄ…pi to jak najszybciej – mówi uczestnik próbnego przejazdu Jacek Tomaszewski, wiceprzewodniczÄ…cy konstanciÅ„skiej rady miejskiej. – Takie rozwiÄ…zanie komunikacyjne musimy uwzglÄ™dnić w miejscowych planach zagospodarowania przestrzennego i w nowym studium kierunków zagospodarowania gminy. W dużych aglomeracjach ze wszystkich satelickich miasteczek do centrum miasta – do pracy i szkoÅ‚y – można dojechać kolejÄ…. Transport szynowy jest tani, bezpieczny i przyjazny Å›rodowisku. UkoÅ„czyÅ‚em WydziaÅ‚ Transportu Politechniki Warszawskiej i wiem, że uruchomienie takiego poÅ‚Ä…czenia jest jak najbardziej realne. Na poczÄ…tek trzeba zbudować peron w centrum miasta, przy skrzyżowaniu z ul. WarszawskÄ… i parking. W przyszÅ‚oÅ›ci w Konstancinie potrzebne sÄ… kolejne perony: na Kierszku dla turystów odwiedzajÄ…cych ogród botaniczny i Las Kabacki, w Mirkowie w pobliżu dużego osiedla mieszkaniowego, kolejny w Bielawie. Å»eby zapewnić odpowiedniÄ… czÄ™stotliwość kursów, po drodze musi też powstać mijanka dla pociÄ…gów. Zbudowanie pierwszego peronu i parkingu bÄ™dzie kosztować gminÄ™ tyle, ile kilka koncertów w parku zdrojowym. Utrzymanie parkingu – nic.Wystarczy powierzchniÄ™ ogrodzenia sprzedać reklamodawcom, a dochody z reklam przeznaczyć na oÅ›wietlenie, sprzÄ…tanie i odÅ›nieżanie. Chcieć to móc – dodaje Jacek Tomaszewski.
Jak każdy projekt, także i ten ma zwolenników i przeciwników. Przeciwnicy twierdzÄ…, że tory nie wytrzymajÄ… takiego obciążenia. Ciekawe, dlaczego. Używany przez Koleje Mazowieckie szynobus VT627 ma 64 miejsca siedzÄ…ce. ZakÅ‚adajÄ…c, że wejdzie do niego drugie tyle osób na stojÄ…co, to razem jest ok. 130 osób. Nawet, gdyby każda z nich ważyÅ‚a 100 kg, to wszystkie razem – 13 t. Jeżeli doliczymy do tego masÄ™ wÅ‚asnÄ… szynobusu – 34 t, razem daje to 47 t. JeÅ›li tor wytrzymuje obciążenie skÅ‚adów z wÄ™glem, jadÄ…cych do elektrociepÅ‚owni Siekierki, to wytrzyma i obciążenie szynobusu. Jeden skÅ‚ad z wÄ™glem liczy 30–40 wagonów, a w każdym z nich jest 80 t wÄ™gla – razem 2 400 t nie liczÄ…c masy wÅ‚asnej pociÄ…gu. PomysÅ‚owość oponentów jest rzeczywiÅ›cie nieograniczona. – KtoÅ› kiedyÅ› szynobusy kupiÅ‚, stojÄ… i rdzewiejÄ…, i chcÄ… nam je wcisnąć – argumentuje jeden z mieszkaÅ„ców Konstancina. SkÄ…d ma takie informacje? Nikt nie chce nam szynobusów wcisnąć, bo nikt nie zamierza ich nam sprzedawać. SpóÅ‚ka Koleje Mazowieckie w 100 proc. jest wÅ‚asnoÅ›ciÄ… samorzÄ…du Mazowsza. I to samorzÄ…d Mazowsza zapewnia pociÄ…gi, samorzÄ…dy gmin wybudujÄ… stacje, a tory udostÄ™pni firma Vattenfall.
Zbudowanie pierwszego peronu i parkingu bÄ™dzie kosztować gminÄ™ tyle, ile kilka koncertów w parku zdrojowym. Utrzymanie parkingu – nic. Wystarczy powierzchniÄ™ ogrodzenia sprzedać reklamodawcom, a dochody z reklam przeznaczyć na oÅ›wietlenie, sprzÄ…tanie i odÅ›nieżanie
– Setki takich, jak ja, czekajÄ… na poÅ‚Ä…czenie kolejowe. Nie każdy stoi w korku w wygodnym samochodzie. ProszÄ™ mi wierzyć, w zatÅ‚oczonym autobusie jest to o wiele mniej przyjemne – zapewnia Joanna B. z Mirkowa.
– Na jesieni 2008 r. odbyliÅ›my próbny przejazd z Warszawy do Góry Kalwarii, dokÄ…d pociÄ…gi nie jeździÅ‚y od 15 lat, a stacja popadÅ‚a w ruinÄ™ –mówi Grzegorz Kostrzewa-Zorbas. – Dziewięć miesiÄ™cy później na tej trasie ruszyÅ‚a regularna komunikacja kolejowa. MyÅ›lÄ™, że w ciÄ…gu roku, a najwyżej dwóch lat, uda nam siÄ™ uruchomić kolejowe poÅ‚Ä…czenie Konstancina z WarszawÄ….
–ChcielibyÅ›my rozpocząć realizacjÄ™ tego bardzo potrzebnego przedsiÄ™wziÄ™cia komunikacyjnego. SprawdziliÅ›my, jakie sÄ… rzeczywiste możliwoÅ›ci i postaramy siÄ™wkrótce stworzyć harmonogram umożliwiajÄ…cy nam osiÄ…gniÄ™cie celu – zadeklarowaÅ‚ Piotr SzprendaÅ‚owicz, wicemarszaÅ‚ek województwa mazowieckiego.
Pozostaje jeszcze problem skomunikowania miasta ze stacjÄ…, która znajdzie siÄ™ w póÅ‚nocnej części miasta. Ze Skolimowa,Chylic,Nowego Wierzbna,Królewskiej Góry – niemówiÄ…c już o soÅ‚ectwach gminy – bÄ™dzie do stacji bardzo daleko. Parking przy stacji nie zaÅ‚atwi wszystkiego, bo nie każdy ma samochód, a poza tym, skoro już bÄ™dzie kolej, to nie każdy bÄ™dzie chciaÅ‚ w ogóle wyjeżdżać samochodemz domu.Warto, by zabiegajÄ…c o dojazd kolejowy do Warszawy, samorzÄ…d nie zapomniaÅ‚ o koniecznoÅ›ci zapewnienia komunikacji w obrÄ™bie gminy. |