DROGI I BEZDROŻA autor: GRAŻYNA MATUSIK-TOMASZEWSKA
   

 

Liczba mieszkaÅ„ców i samochodów zwiÄ™ksza siÄ™ w Konstancinie z roku na rok. Ale nie przybywa dróg, po których mogÄ… siÄ™ poruszać. Stan istniejÄ…cych dróg znamy doskonale, a budowa nowych pozostaje bardziej w sferze życzeÅ„ niż konkretnych planów.

 

Na obwodnicÄ™ poczekamy jeszcze co najmniej 10 lat, a realizacji Czerniakowskiej-bis – drogi do Warszawy (odchodzÄ…cej od obwodnicy Konstancina-Jeziorny na póÅ‚noc od Bielawy, przez Zawady, koÅ„czÄ…cej siÄ™ w rejonie Trasy Siekierkowskiej) wÅ‚adze Wilanowa też nie majÄ… w najbliższych planach. Prace przy poszerzeniu ul. Warszawskiej, obiecywane przez burmistrza w dwóch kampaniach wyborczych, najprawdopodobniej zacznÄ… siÄ™ w tym roku.

 

– Mazowiecki ZarzÄ…d Dróg Wojewódzkich planuje przeprowadzenie kompleksowej przebudowy, odcinkowo również rozbudowy, drogi wojewódzkiej nr 724, która na odcinku miasta Konstancin-Jeziorna przebiega ulicami WarszawskÄ… i WilanowskÄ… – informuje MichaÅ‚ Lewandowski, zastÄ™pca kierownika WydziaÅ‚u Dróg Gminnych UrzÄ™du Miasta i Gminy Konstancin-Jeziorna. – MZDW ma już wymagane prawem pozwolenie na budowÄ™. Zgodnie z planami, roboty majÄ… rozpocząć siÄ™ na jesieni tego roku i potrwajÄ… do jesieni roku przyszÅ‚ego. Projekt budowlany przewiduje m.in.: wydÅ‚użenie drogi dwujezdniowej za skrzyżowanie z ul. MirkowskÄ… (okolice sklepu API), budowÄ™ dwóch rond z sygnalizacjÄ… Å›wietlnÄ… (przy siedzibie PSE i osiedlu Konstancja oraz skrzyżowanie z ul. BorowÄ…), sygnalizacjÄ™ Å›wietlnÄ… na skrzyżowaniu z ul. MirkowskÄ…, poszerzenie istniejÄ…cych rond celem poprawienia pÅ‚ynnoÅ›ci przejazdu, zwÅ‚aszcza przy prawoskrÄ™tach. W ramach przedsiÄ™wziÄ™cia wykonana bÄ™dzie przebudowa mostu na rzece Jeziorce, polegajÄ…ca w istocie na demontażu istniejÄ…cego i budowie nowego mostu. MZDW wykonana prace mostowe, wymagajÄ…ce caÅ‚kowitego zamkniÄ™cia drogi pomiÄ™dzy rondami (dostÄ™pna bÄ™dzie jedynie kÅ‚adka dla pieszych), w przyszÅ‚ym roku – dodaje.

 

Oprócz dróg wojewódzkich, ruch koÅ‚owy w naszej gminie przebiega również drogami powiatowymi. Wybudowanie obwodnicy Konstancina czy ul. Czerniakowskiej-bis nie rozwiąże problemu ruchu samochodowego wewnÄ…trz miasta.

 

drogi w Konstancinie

Droga wojewódzka w Konstancinie

 

Ponieważ jednoczesny remont ulic Warszawskiej i Mirkowskiej oznacza kompletny paraliż miasta, o remoncie drugiej części ul. Mirkowskiej możemy na razie zapomnieć (tym bardziej, że w planach przebudowy drugiego odcinka ul. Mirkowskiej nie uwzględniono remontu mostu na kanałku przy kościele w Mirkowie i plany należy uzupełnić). Obydwie te inwestycje nie stworzą nowych możliwości komunikacyjnych i jedynie nieznacznie usprawnią ruch w mieście.

 

W ubiegÅ‚ym roku rzecznik prasowy MZDW Monika Burdon, w odpowiedzi na pytanie o możliwoÅ›ci usprawnienia komunikacji na terenie Konstancina, wyjaÅ›niÅ‚a, że obsÅ‚uga komunikacyjna gminy nie powinna bazować tylko na sieci dróg wojewódzkich. ZwÅ‚aszcza że poszerzenie ul. Warszawskiej (drogi wojewódzkiej) możliwe jest tylko od granicy Warszawy do ul. Mirkowskiej. W dalszym przebiegu ul. Warszawskiej możliwy bÄ™dzie jedynie remont nawierzchni oraz przebudowa mostu na rzece Jeziorce. SamorzÄ…d powinien mieć na uwadze także rozwój sieci dróg gminnych. Bo to one, zanim powstanie obwodnica, bÄ™dÄ… dźwigać na sobie ciężar stale wzrastajÄ…cego ruchu drogowego w Konstancinie-Jeziornie.

 

Oprócz dróg wojewódzkich, ruch koÅ‚owy w naszej gminie przebiega również drogami powiatowymi. Wybudowanie obwodnicy Konstancina czy ul. Czerniakowskiej-bis nie rozwiąże problemu ruchu samochodowego wewnÄ…trz miasta. MieszkaÅ„cy strefy A Konstancina, póÅ‚nocno-zachodniego Skolimowa, Wierzbna, Chyliczek lub Czarnowa, aby dotrzeć do Warszawy, muszÄ… przejechać przez centrum miasta. Ruch usprawniÅ‚aby nowa trasa, przechodzÄ…ca przez niezabudowane obszary Klarysewa i Kierszka i dalej, aż do Skolimowa. Takie rozwiÄ…zanie wymagaÅ‚oby jednak gruntownego remontu części ul. Chylickiej, a szczególnie mostku na Jeziorce – a te dziaÅ‚ania pozostajÄ… w gestii ZarzÄ…du Dróg Powiatowych. Realizacja, wspólnie z powiatem, takiego przedsiÄ™wziÄ™cia drogowego to też kwestia lat.

 

W każdym nowo uchwalanym miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego zarezerwowane sÄ… tereny pod budowÄ™ nowych dróg. Ciekawe, ile ich zbudowano w ostatnich latach? Nasza redakcja zwróciÅ‚a siÄ™ do urzÄ™du gminy z wnioskiem o udzielenie informacji publicznej. ZapytaliÅ›my o to, ile kilometrów nowych dróg gminnych (nie liczÄ…c tzw. nakÅ‚adek i remontów) wybudowano w naszej gminie w okresie IV i V kadencji samorzÄ…du (lata 2002–2010) oraz ile kilometrów nowych dróg powiatowych i nowych dróg wojewódzkich wybudowano w tym samym okresie.

 

Odpowiedź otrzymaliÅ›my dość szybko: „uprzejmie prosimy o pilne doprecyzowanie pytania, poprzez informacjÄ™, jak definiujÄ… PaÅ„stwo budowÄ™ »nowych dróg«”. Natychmiast „doprecyzowaliÅ›my” nasze pytanie wyjaÅ›niajÄ…c, że chodzi nam o drogi nie istniejÄ…ce wczeÅ›niej, stwarzajÄ…ce nowe możliwoÅ›ci komunikacyjne. W kolejnej odpowiedzi zastÄ™pcy burmistrza Romana Rutkowskiego czytamy m. in.: „DziÄ™kujÄ™ za odpowiedź na nasze pismo i doprecyzowanie zÅ‚ożonego wniosku – wiemy teraz, że dotyczy on wyÅ‚Ä…cznie dróg stworzonych caÅ‚kowicie od podstaw, tj. zbudowanych w miejscu, w którym wczeÅ›niej nie istniaÅ‚ żaden szlak komunikacyjny w jakiejkolwiek postaci, nie dotyczy zaÅ› przeprowadzonych w licznych miejscach rozbudów i przebudów dróg już wczeÅ›niej istniejÄ…cych, których przeprowadzenie w sposób zasadniczy zmieniaÅ‚o parametry techniczne i warunki komunikacyjne. Odcinkiem drogowym zbudowanym zupeÅ‚nie od podstaw w miejscu, gdzie wczeÅ›niej nie byÅ‚o drogi, jest fragment ulicy PiaseczyÅ„skiej, poÅ‚ożony pomiÄ™dzy ulicÄ… WarszawskÄ… a ulicÄ… SkolimowskÄ…. Tym niemniej warto zauważyć, że zakres wielu robót drogowych w innych miejscach obejmowaÅ‚ faktyczne caÅ‚kowite wyburzenie istniejÄ…cej drogi i wybudowanie od podstaw caÅ‚kowicie nowej konstrukcji o zupeÅ‚nie innych – znacznie wyższych – parametrach, a wiÄ™c zadanie co najmniej porównywalne kosztowo i technologicznie. PrzykÅ‚adem takich robót jest budowa ulicy PiÅ‚sudskiego. Ponadto wykonywane byÅ‚y liczne inne roboty budowlane polegajÄ…ce na wykonywaniu dróg twardych w miejscach gdzie wczeÅ›niej istniaÅ‚y drogi gruntowe (...), czy zabezpieczaniu istniejÄ…cych podbudów tÅ‚uczniowych nakÅ‚adkami z mas bitumicznych (…).Mimo, że faktycznie nie sÄ… to caÅ‚kowicie nowe drogi, wykonanie tych robót w sposób znaczÄ…cy poprawiÅ‚o warunki przejazdu i dla wielu osób niewÄ…tpliwie stworzyÅ‚o »nowÄ… możliwość komunikacyjnÄ…«.”

 

Remonty istniejÄ…cych dróg, oczywiÅ›cie jak najbardziej potrzebne, nie usprawniÄ… znaczÄ…co ruchu. Nawet najlepsza nawierzchnia na ul. PiÅ‚sudskiego nie pomieÅ›ci wiÄ™cej samochodów.

 

CaÅ‚a nasza korespondencja z konstanciÅ„skim UMiG przypomina znane nam z przeszÅ‚oÅ›ci wpisy klientów sklepu miÄ™snego do książki życzeÅ„ i zażaleÅ„ i odpowiedzi na ich skargi: dziÄ™kujemy za zwrócenie uwagi na pewne nieprawidÅ‚owoÅ›ci, jednak pragniemy zaznaczyć, że w tym samym okresie nastÄ…piÅ‚a znaczna poprawa zaopatrzenia na odcinku spinaczy do bielizny, a dodatkowo wydÅ‚użony zostaÅ‚ czas pracy tej i wielu innych placówek handlowych. Tak wiÄ™c dróg gminnych nie przybywa. Wybudowany fragment ul. PiaseczyÅ„skiej, nieznacznie odciążajÄ…cy rondo Armii Krajowej (przy Aurze), liczy niespeÅ‚na 300 m. Remonty istniejÄ…cych dróg, oczywiÅ›cie jak najbardziej potrzebne, nie usprawniÄ… znaczÄ…co ruchu. Nawet najlepsza nawierzchnia na ul. PiÅ‚sudskiego nie pomieÅ›ci wiÄ™cej samochodów. I nic nie wskazuje na to, by sytuacja miaÅ‚a ulec poprawie, zwÅ‚aszcza że jedynÄ… formÄ… rozwoju miasta jest budowa kolejnych osiedli mieszkaniowych.Ato powoduje dalszy wzrost liczby samochodów na naszych drogach. W trakcie zbierania materiaÅ‚ów na temat naszych dróg i wyjaÅ›niania, co rozumiemy pod pojÄ™ciem„nowa możliwość komunikacyjna” od jednego z urzÄ™dników UMiG usÅ‚yszeliÅ›my: „mnie siÄ™ wydawaÅ‚o nieprawdopodobne, by pytali paÅ„stwo o zupeÅ‚nie nowe drogi, o twardej nawierzchni jezdni, nie istniejÄ…ce prawnie i fizycznie w terenie, przed zakreÅ›lonym przez paÅ„stwa okresem”. Cóż, jesteÅ›my chyba naiwni.

 

   
Drukuj