Dokąd przenieść urząd? | autor: (GMT) |
W Å›lad za protokoÅ‚em z kontroli budynków zajmowanych przez urzÄ…d miasta (pisaliÅ›my o niej w majowym numerze „Naszego Miasta – FMK”), PaÅ„stwowa Inspekcja Pracy przesÅ‚aÅ‚a nakaz, w którym wymienione zostaÅ‚y wszystkie stwierdzone nieprawidÅ‚owoÅ›ci i terminy ich usuniÄ™cia.WiÄ™kszość z nich nie jest jednak możliwa do przeprowadzenia w lokalowych realiach naszego magistratu.
W kilku przypadkach dÅ‚ugiej listy nakazów, inspektor nadaÅ‚ decyzji o usuniÄ™ciu nieprawidÅ‚owoÅ›ci rygor natychmiastowej wykonalnoÅ›ci (niezbÄ™dne ze wzglÄ™du na ochronÄ™ zdrowia i życia ludzkiego).
BezzwÅ‚ocznie powinno zostać wyeliminowane m.in. „zagrożenie wypadkowe z tytuÅ‚u zastosowania przeszklenia zwykÅ‚ym, niezabezpieczonym przed przypadkowym stÅ‚uczeniem szkÅ‚em w wejÅ›ciu do obiektu urzÄ™du przy ul. Warszawskiej 32”. PIP nakazaÅ‚a również „zapewnić odpowiedni stopieÅ„ ochrony IP, przed porażeniem prÄ…dem, gniazd elektrycznych w pomieszczeniach toalet, użytkowanych przez pracowników urzÄ™du” oraz pracownikom wydziaÅ‚u ochrony Å›rodowiska (w barakach, w budynku C) „zapewnić inne pomieszczenie pracy do czasu zaniku nieprzyjemnego zapachu, zgodnie z zapisami atestu higienicznego, wydanego przez MiÄ™dzywydziaÅ‚owy Instytut Medycyny Morskiej i Tropikalnej, dotyczÄ…cy wykÅ‚adziny uÅ‚ożonej w pomieszczeniu”.
Efekty kontroli PIP sÄ… takie, że praktycznie do koÅ„ca sierpnia trzeba przenieść siedzibÄ™ urzÄ™du miejskiego. Znalezienie budynku, który speÅ‚niaÅ‚by wszystkie wymogi, nie bÄ™dzie Å‚atwe
Inspektor nakazaÅ‚ również:
– do koÅ„ca czerwca: zapewnić skutecznÄ… wentylacjÄ™ we wszystkich toaletach udostÄ™pnionych pracownikom UMiG Konstancin-Jeziorna, a także zapewnić we wszystkich pomieszczeniach zajmowanych przez pracowników urzÄ™du prawidÅ‚owÄ… szerokość dojść i przejść (co najmniej 0,75 cm) do stanowisk pracy oraz obsÅ‚ugiwanych urzÄ…dzeÅ„ biurowych.
– do koÅ„ca sierpnia: zapewnić wszystkim pracownikom zatrudnionym w UMiG Konstancin-Jeziorna pomieszczenia pracy staÅ‚ej o powierzchni, która speÅ‚ni wymóg zapewnienia co najmniej 2 mkw. wolnej powierzchni podÅ‚ogi (niezajÄ™tej przez urzÄ…dzenia techniczne, sprzÄ™t) na każdego pracownika; zapewnić we wszystkich pomieszczeniach przeznaczonych do staÅ‚ej pracy skutecznÄ… wentylacjÄ™; zapewnić pracownikom zatrudnionym na II piÄ™trze (poddaszu) w budynku przy ul.Warszawskiej 32 oraz w pokojach 7 i 8 budynku B pomieszczenia pracy staÅ‚ej o wysokoÅ›ci speÅ‚niajÄ…cej wymogi okreÅ›lone w przepisach (minimum 2,5 m); zapewnić w budynkach urzÄ™du prawidÅ‚owÄ… szerokość przejść (co najmniej 90 cm), bÄ™dÄ…cych drogami ewakuacyjnymi; zapewnić pracownikom zatrudnionym na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe odpowiedni sprzÄ™t umożliwiajÄ…cy regulacjÄ™ wysokoÅ›ci poÅ‚ożenia monitora i klawiatury oraz oÅ›wietlenie Å›wiatÅ‚em elektrycznym o parametrach speÅ‚niajÄ…cych normy dla stanowisk pracy biurowej z monitorami ekranowymi.
Lista nakazów koÅ„czy siÄ™ pouczeniem: „Od decyzji Inspektora Pracy, kontrolowanemu podmiotowi przysÅ‚uguje odwoÅ‚anie, które można wnieść w terminie siedmiu dni od daty otrzymania nakazu. Jednak wniesienie odwoÅ‚ania od zawartych w nakazie decyzji podlegajÄ…cych natychmiastowemu wykonaniu nie wstrzymuje obowiÄ…zku ich wykonania (art. 130 par. 3 Kodeksu postÄ™powania administracyjnego). O realizacji decyzji zawartych w nakazie, należy, z upÅ‚ywem okreÅ›lonych w decyzjach terminów, powiadomić inspektora pracy.Winny niewykonania nakazu inspektora pracy podlega karze grzywny.Niewykonanie nakazu inspektora pracy spowoduje zastosowanie Å›rodków egzekucyjnych w trybie okreÅ›lonym w ustawie z dnia 17 czerwca 1966 roku o postÄ™powaniu egzekucyjnym w administracji.”
Krótko mówiÄ…c, do koÅ„ca sierpnia trzeba przenieść siedzibÄ™ urzÄ™du. Budynek speÅ‚niajÄ…cy wszystkie wymogi trudno bÄ™dzie znaleźć. Może warto rozważyć wynajem kontenerów, do których na czas budowy nowego ratusza przeniesie siÄ™ urzÄ…d. Co ciekawe, wynajem 30 kontenerów, w których w lepszych warunkach niż dziÅ›, bÄ™dzie mogÅ‚o pracować ponad 100 urzÄ™dników, bÄ™dzie mniej kosztowaÅ‚ niż wynajem obskurnego budynku przy ul.Warszawskiej 29. Wynajem tego odrapanego budynku kosztuje nas,mieszkaÅ„ców ponad 100 tys. zÅ‚ rocznie. Tyle wÅ‚aÅ›nie urzÄ…d miasta pÅ‚aci za te „luksusowe warunki pracy”. Nie liczÄ…c bieżących kosztów utrzymania. Dla wynajmujÄ…cego to Å›wietny interes – dÅ‚ugo nie znajdzie takiego klienta, dla podatników – znacznie gorszy. Przecież te pieniÄ…dze pochodzÄ… z naszych podatków. Jak dÅ‚ugo jeszcze pozwolimy marnować nasze pieniÄ…dze? |