Obraz nędzy i rozpaczy | autor: GRAŻYNA MATUSIK -TOMASZEWSKA |
Warunkami pracy urzÄ™dników magistratu zainteresowaÅ‚a siÄ™ PaÅ„stwowa Inspekcja Pracy. Wyniki kontroli dowodzÄ…, że praca w urzÄ™dzie gminy nie jest wygodnÄ…, ciepÅ‚Ä… posadkÄ….
W zimie wejście do Wydziału Architektury groziło śmiercią lub kalectwem
WÅ‚aÅ›ciwie należaÅ‚oby opublikować caÅ‚y protokóÅ‚, jednak, ze wzglÄ™du na jego objÄ™tość – osiem stron maszynopisu – zmuszeni jesteÅ›my tylko go streÅ›cić.
Jak z zewnÄ…trz wyglÄ…dajÄ… budynki urzÄ™du miasta wszysc ywiemy.Odrapany budynek przy ul.Warszawskiej 29,w trochÄ™ lepszym stanie przy ul.Warszawskiej 32 i baraki, w których mieszczÄ… siÄ™ wydziaÅ‚y Geodezji oraz Rolnictwa i Ochrony Åšrodowiska.Wszystkie budynki sÄ… niedostÄ™pne dla osób niepeÅ‚nosprawnych. Z zewnÄ…trz siedziba urzÄ™du miasta wyglÄ…da nieciekawie, wewnÄ…trz jest już tylko gorzej. W części, opisujÄ…cej warunki lokalowe gÅ‚ównego budynku urzÄ™du, powtarzajÄ… siÄ™ stwierdzenia: w pomieszczeniu brak wentylacji, nieotwieralne kratywoknach, powierzchnia pokoju niemal caÅ‚kowicie zajÄ™ta przez regaÅ‚y i biurka, zbyt wÄ…skie przejÅ›cia miÄ™dzy meblami w pokojach (36–40 cm), niespeÅ‚niona norma powierzchni przypadajÄ…cej na jedno stanowisko pracy (minimum 2 mkw. powierzchni niezajÄ™tej podÅ‚ogi). Lepiej wyglÄ…dajÄ… tylko gabinety burmistrzów. Korytarze w budynkach przy ul. Warszawskiej 32 i 29 sÄ… zbyt wÄ…skie, niedostateczna jest wysokość wiÄ™kszoÅ›ci pomieszczeÅ„, za wÄ…skie drzwi do pokoi. Stwierdzono również nieprawidÅ‚owe wyposażenie stanowisk pracy: biurka nie majÄ… regulacji wysokoÅ›ci blatu, brak miejsca na nogi (w kilku przypadkach okazaÅ‚o siÄ™, że pod blatem zainstalowane sÄ… póÅ‚ki), brak zasÅ‚on chroniÄ…cych przed odbiciami Å›wiatÅ‚a w monitorze, brak miejsca na blatach (na klawiaturÄ™). KontrolujÄ…cym nie przedÅ‚ożono pomiarów natężenia oÅ›wietlenia na stanowiskach pracy.
Ogólnie jest źle, ale w budynku przy ul. Warszawskiej 29, mieszczÄ…cym wydziaÅ‚y Dróg, Architektury, Finansowy, a także biura WspóÅ‚pracy Zagranicznej i Promocji oraz ZamówieÅ„ Publicznych jest jeszcze gorzej.WÄ…skie, strome schody, w pokojach ciasno, brak wentylacji. Budynek wynajmowany jest od prywatnej osoby.W protokole czytamy: „Nie ustalono stanu prawnego obiektu – w trakcie kontroli PIP otrzymaÅ‚a zawiadomienie o planowanej wizycie PINB (Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego) w obiekcie, stÄ…d inspektor pracy uznaÅ‚, iż sprawÄ… ustalenia, czy obiekt jest użytkowany zgodnie z prawem budowlanym, zajmie siÄ™, zgodnie z wÅ‚aÅ›ciwoÅ›ciÄ… rzeczowÄ…, nadzór budowlany”.
W pomieszczeniach WydziaÅ‚u Architektury, po zalaniu ich w lutym, na Å›cianach i sufitach nadal straszÄ… zacieki. „Jedno z pomieszczeÅ„ jest używane tylko w celach magazynowych, pracownice wczeÅ›niej je zajmujÄ…ce, zostaÅ‚y przeniesione do pomieszczenia zastÄ™pczego, które nie posiada wentylacji (na podÅ‚odze uÅ‚ożona stara wykÅ‚adzina – bardzo brudna, powoduje nieprzyjemny zapach). Biurka nie dostosowane do wymogów pracy z monitorem ekranowym, brak stoÅ‚u, na którym można by swobodnie rozÅ‚ożyć mapÄ™” – stwierdza kontroler.
Pokój WydziaÅ‚u Finansowego niema ogrzewania – ustawiono grzejnik elektryczny, który znajdowaÅ‚ siÄ™ w odlegÅ‚oÅ›ci 45 cm od pracownicy siedzÄ…cej przy biurku. Toaleta bez przedsionka, wyposażona jest w wentylacjÄ™ wyprowadzonÄ… na korytarz.
Czy może być jeszcze gorzej? Może – w barakach mieszczÄ…cych wydziaÅ‚y Geodezji oraz Rolnictwa i Ochrony Åšrodowiska. Pokoje bez wentylacji, zbyt niskie (niektóre wysokoÅ›ci 2,3 m). WWydziale Geodezji, w toalecie wyposażonej w wentylacjÄ™ grawitacyjnÄ… nad umywalkÄ…,widoczny przeÅ›wit do sÄ…siedniego pokoju. Ten pokój, przeznaczony na pomieszczenie staÅ‚ej pracy, ma wentylacjÄ™ na przeÅ›wit do toalety.
W części opisujÄ…cej warunki lokalowe urzÄ™du, powtarzajÄ… siÄ™ stwierdzenia: brak wentylacji, nieotwieralne kraty w oknach, powierzchnia pokoju zajÄ™ta przez regaÅ‚y i biurka, zbyt wÄ…skie przejÅ›cia miÄ™dzy meblami. Lepiej wyglÄ…dajÄ… tylko gabinety burmistrzów
W niewentylowanych pomieszczeniach WydziaÅ‚u Rolnictwa i Ochrony Åšrodowiska wyczuwalny jest ostry zapach. Jak ustalono, źródÅ‚em zapachu jest najprawdopodobniej wykÅ‚adzina uÅ‚ożona podczas remontu wykonanego w październiku 2009 r. W pokojach niedostateczna ilość Å›wiatÅ‚a i źle dobrana barwa Å›wiatÅ‚a elektrycznego. Oprócz warunków lokalowych kontrolerzy sprawdzili również zasady zatrudniania pracowników w godzinach nadliczbowych w 2009 r. „Liczne przykÅ‚ady z okresu 1 stycznia – 30 czerwca 2009 r. Å›wiadczÄ… o tym, że wynagrodzenie i dodatek za godziny nadliczbowe byÅ‚y wypÅ‚acane nieterminowo” – zapisano w protokole.
Kontrolerzy przeprowadzili również rozmowy z pracownikami urzÄ™du. „Pracownicy przesÅ‚uchiwani w charakterze Å›wiadków, w wiÄ™kszoÅ›ci przypadków czujÄ… siÄ™ dyskryminowani (nierówno traktowani) w zakresie wysokoÅ›ci wypÅ‚acanego im wynagrodzenia w stosunku do wynagrodzenia nowo zatrudnianych pracowników (w I i II kadencji obecnego burmistrza)” – czytamy w protokole z kontroli. Zestawienie, sporzÄ…dzone przez kierownika jednego z wydziaÅ‚ów, podaje przykÅ‚adowe kwoty wynagrodzeÅ„ wynikajÄ…cych z pÅ‚acy zasadniczej i osobno z wynagrodzenia ogóÅ‚em brutto dla wybranych pracowników, zatrudnianych w ostatnim okresie i kilka lat temu na tych samych stanowiskach pracy. Zestawienie to stanowi jeden z zaÅ‚Ä…czników do protokoÅ‚u kontroli.
„Ponadto niektórzy pracownicy zgÅ‚aszali problem wybuchowych i nerwowych reakcji pracodawcy na kierowane przez nich uwagi. Krytyka pracodawcy jest, zdaniem pracowników, przekazywana w sposób co najmniej niestosowny, zdarzaÅ‚y siÄ™ przypadki poniżajÄ…cej krytyki wykonanej pracy, przy osobach postronnych” – zapisano w protokole.
Z protokoÅ‚ów przesÅ‚uchaÅ„ pracowników wynika, że odczuwajÄ… oni brak możliwoÅ›ci kontaktu z pracodawcÄ…, co wpÅ‚ywa na dezorientacjÄ™ w sprawach jego oczekiwaÅ„. Wskazywane sÄ… problemy natury organizacyjnej, dotyczÄ…ce braku ustalonych zakresów obowiÄ…zków, w tym adekwatnych do umiejÄ™tnoÅ›ci i wiedzy pracowników. Pracownicy zeznali, że niemajÄ… dostatecznej wiedzy na temat zasad i kryteriów przyznawania nagród. PoÅ›ród przesÅ‚uchanych pracowników30 proc. osób nie zgÅ‚aszaÅ‚o, że czuje siÄ™ dyskryminowana” – czytamy w zakoÅ„czeniu protokoÅ‚u.
SÄ…dzÄ™, że wszelki komentarz jest zbyteczny. Cytowany protokóÅ‚ kontrolerzy sporzÄ…dzili 30 marca, lecz (wedÅ‚ug informacji urzÄ™du) do dziÅ›, czyli do 26 kwietnia urzÄ…d miasta nie otrzymaÅ‚ wniosków i zaleceÅ„ pokontrolnych. Wnioski kontrolerów przedstawimy w nastÄ™pnym numerze naszego pisma. |