Wielkanocne zwyczaje autor: KLARA WARECKA
   

Wierzbowe witki z baziami, które sÄ… używane
m.in. do wyrobu palemek, nieodłącznie kojarzą się
z WielkanocÄ…

ÅšwiÄ™tom Wielkanocnym towarzyszy wiele obrzÄ™dów, a wiÄ™kszość z nich ma wielowiekowÄ… tradycjÄ™. Niektóre sÄ… wspólne dla wszystkich regionów Polski, inne wystÄ™pujÄ… tylko lokalnie. Jednak sens ÅšwiÄ…t Wielkiej Nocy jest wszÄ™dzie taki sam: to pamiÄ…tka Å›mierci i zmartwychwstania Chrystusa. ÅšwiÄ™to to wywodzi siÄ™ z przedchrzeÅ›cijaÅ„skiej tradycji czczenia odradzajÄ…cego siÄ™ na wiosnÄ™ życia, obecnej w wiÄ™kszoÅ›ci kultur.

 

SzeÅ›ciotygodniowy Wielki Post, poprzedzajÄ…cy w kalendarzu liturgicznym okres Wielkiej Nocy, nie jest już tak powszechnie przestrzegany, jak tradycje Wielkiego Tygodnia. Obchody Wielkanocy rozpoczynajÄ… siÄ™ od Niedzieli Palmowej, zwanej niekiedy KwietnÄ… NiedzielÄ…, upamiÄ™tniajÄ…cej wjazd Chrystusa do Jerozolimy, gdzie tÅ‚um witaÅ‚ go palmowymi gaÅ‚Ä…zkami.W wielu regionach Polski odbywajÄ… siÄ™ konkursy na najwiÄ™ksze i najpiÄ™kniejsze palmy. Palemki, zachwycajÄ…ce kunsztem wykonania i wielobarwnoÅ›ciÄ…, skÅ‚adajÄ… siÄ™ zazwyczaj z wierzbowych gaÅ‚Ä…zek pokrytych baziami, zasuszonych traw, kwiatów, kÅ‚osów zbóż oraz wstążek. W tradycyjnych palmach nie używa siÄ™ gaÅ‚Ä…zek drzewiglastych, ponieważ drzewa iglaste nie budziÅ‚y siÄ™ z zimowego snu, wiÄ™c nie symbolizowaÅ‚y budzÄ…cego siÄ™ życia.W obchodach Niedzieli Palmowej Å‚Ä…czyÅ‚y siÄ™ tradycje chrzeÅ›cijaÅ„skie Å‚Ä…czyÅ‚y siÄ™ ze znacznie starszymi. WÅ‚aÅ›nie wywodzÄ…cy siÄ™ z czasów przedchrzeÅ›cijaÅ„skich zwyczaj kazaÅ‚ wiernym poÅ‚ykać bazie wierzbowe lub uderzać siÄ™ wierzbinami, w celu przekazania nowej siÅ‚y, tkwiÄ…cej w Å›wieżych pÄ™dach.

 

Złożenie ukrzyżowanego Chrystusa do

grobu to jeden z gÅ‚ównych elementów

liturgii Wielkiego PiÄ…tku

 
 

Na ÅšlÄ…sku poÅ›wiÄ™conÄ… palmÄ™ przynoszono do domu i odcinano część górnÄ… od dolnej. Część dolnÄ… dzieci zanosiÅ‚y do koÅ›cioÅ‚a na liturgiÄ™ Wielkiej Soboty. W jej czasie spalano te palmy w żarze poÅ›wiÄ™conego ogniska i, po przyniesieniu do domu, zachowywano do tzw. dni krzyżowych – poniedziaÅ‚ku, wtorku i Å›rody przed WniebowstÄ…pieniem PaÅ„skim. Wówczas z pozostaÅ‚oÅ›ci po palemkach robiono maÅ‚e krzyżyki.Winnych częściach ÅšlÄ…ska w PoniedziaÅ‚ek Wielkanocny sporzÄ…dzane z ty palm krzyżyki zatykano na dachach domów i budynków gospodarczych, by uchronić siÄ™ przed pożarami, lub wtykano w ziemiÄ™ na polach, by zapewnić dobre urodzaje.

 

Dalsza część zwyczajów zwiÄ…zana jest z obrzÄ™dami mÄ™ki Chrystusa. W WielkÄ… ÅšrodÄ™, gdy w czytaniach mszalnych wspomina siÄ™ zdradÄ™ Judasza, odbywaÅ‚o siÄ™ wypÄ™dzenie lub palenie kukÅ‚y przebranej na czerwono, majÄ…cej symbolizować apostoÅ‚a- zdrajcÄ™. Ten zwyczaj obecnie jest już rzadko praktykowany.

 

Od Wielkiego Czwartku w koÅ›cioÅ‚ach nie używa siÄ™ dzwonów i gongów – zostajÄ… one zastÄ…pione drewnianymi koÅ‚atkami aż do Wielkiej Niedzieli, kiedy podczas mszy rezurekcyjnej ogÅ‚aszane jest zmartwychwstanie Chrystusa. KiedyÅ› prawdopodobnie istniaÅ‚ zwyczaj wiÄ…zania dzwonów od Wielkiego Czwartku do Niedzieli Wielkanocnej.

 

 

W Wielki PiÄ…tek na pamiÄ…tkÄ™ piÄ™ciu ran Jezusa należaÅ‚o zjeść pięć kawaÅ‚ków chrzanu, co miaÅ‚o chronić przed chorobami żoÅ‚Ä…dka. Istnieje wiele tego typu przesÄ…dów – ich źródÅ‚em byÅ‚a wiara, że okres MÄ™ki PaÅ„skiej byÅ‚ okresem uzdrawiania z wielu chorób. MiÄ™dzy poÅ‚udniem a godz. 15, na pamiÄ…tkÄ™ mÄ™ki, przed wiszÄ…cym na Å›cianie krzyżem stawiano zapalonÄ… Å›wiecÄ™. W Wielki PiÄ…tek, po liturgii zÅ‚ożenia Chrystusa do grobu, adoruje siÄ™ Grób PaÅ„ski.W dawniejszych czasach ludzie zostawali na noc w koÅ›cioÅ‚ach. Nazywane byÅ‚o to nabożeÅ„stwem 40-godzinnym, na pamiÄ…tkÄ™ 40 godzin spÄ™dzonych przez Jezusa w grobie.

 

Niektórzy gospodarze do Å›wiÄ™conek wkÅ‚adajÄ…
wyłącznie chleb własnego wypieku
 
 

Najważniejszym liturgicznym obrzÄ™dem Wielkiej Soboty, obok Å›wiÄ™cenia pokarmów, jest Å›wiÄ™cenie ognia i wody. W WielkÄ… SobotÄ™ Å›wiÄ™cimy pokarmy, które spożywać bÄ™dziemy w czasie wielkanocnego Å›niadania: jajka, chleb, miÄ™siwa, chrzan, sól, maÅ›lanego lub cukrowego baranka. Zgodnie z tradycjÄ…, nic poÅ›wiÄ™conego niemoże siÄ™ zmarnować – należy zjeść wszystko.

 

Tzw. wieszanie Å›ledzia i topienie żuru to ludowe zwyczaje, które symbolizowaÅ‚y koniec smutków i powrót do radoÅ›ci. W Wielki PiÄ…tek lub SobotÄ™, Å›ledź, jako symbol postnej potrawy, przybijany byÅ‚ do drzewa, a garnek z żurem byÅ‚ zakopywany lub topiony w rzece.

 

W NiedzielÄ™ WielkanocnÄ… wczeÅ›nie rano ożywajÄ… koÅ›cielne dzwony i odbywa siÄ™ msza rezurekcyjna, poprzedzona procesjÄ… dookoÅ‚a koÅ›cioÅ‚a. Na wsiach na Mazowszu po zakoÅ„czonej rezurekcji, każdy gospodarz staraÅ‚ siÄ™ jak najszybciej wrócić do domu. Wierzono bowiem, że temu, który przyjdzie pierwszy, najlepiej obrodzi owies.

 

WyjÄ…tkowe zwyczaje wielkanocne kultywowane sÄ… od XVII w. na terenach dawnej Puszczy Sandomierskiej. W kilku miejscowoÅ›ciach poÅ‚ożonych w dolinie Sanu, m. in.: w RadomyÅ›lu, Zaleszanach, Woli Rzeczyckiej, Majdanie Zbydniowskim i Giedlarowej, w okresie Wielkiej Nocy odbywajÄ… siÄ™ tzw. parady Turków. Rodowód „Turków” z RadomyÅ›la nad Sanem siÄ™ga czasów odsieczy wiedeÅ„skiej. Å»oÅ‚nierze, wracajÄ…cy do domów spod Wiednia, przed wejÅ›ciem do miasteczka przebrali siÄ™ w zdobyczne mundury i uzbrojeni w oręż zdobyty na Turkach, wmaszerowali do koÅ›cioÅ‚a, podziÄ™kować za szczęśliwy powrót. Ich powrót przypadÅ‚ w Wielki PiÄ…tek 1684 r. Po wejÅ›ciu do koÅ›cioÅ‚a, w podziÄ™kowaniu Bogu za zwyciÄ™stwo i przeżycie, zaciÄ…gnÄ™li u Grobu PaÅ„skiego honorowÄ… wartÄ™. Na pamiÄ…tkÄ™ tych wydarzeÅ„ „armia turecka” od ponad 320 lat bierze udziaÅ‚ w liturgii Wielkiego PiÄ…tku, Wielkiej Soboty i Wielkiej Nocy. Tradycja przechodzi z ojca na syna. „Armia turecka”, z wyjÄ…tkiem„Baszy”, skÅ‚ada siÄ™ wyÅ‚Ä…cznie z kawalerów.

 

Pisanki to najbardziej typowy element
naszej wielkanocnej tracycji


Wiele zwyczajów, odmiennych niż w innych regionach Polski, zachowaÅ‚o siÄ™ na Podlasiu.W drodze powrotnej z Rezurekcji do domu odbywajÄ… siÄ™ wyÅ›cigi furmanek, bo gospodarzowi, który pierwszy wróci do domu szybko wzejdzie zboże i doskonale obrodzi. Po Å›niadaniu wielkanocnym zaczyna siÄ™ zabawa pisankami. Jej uczestnicy toczÄ… pisanki po stole tak, by przy spotkaniu stÅ‚ukÅ‚y siÄ™. Można też uderzać jajkiem w jajko przeciwnika. Wygrywa ten, kto stÅ‚ucze innym najwiÄ™cej pisanek. Do dziÅ› zachowaÅ‚ siÄ™ też zwyczaj obdarowywania pisankami. W PoniedziaÅ‚ek Wielkanocny mÅ‚odzież, Å›piewajÄ…c wesoÅ‚e piosenki, chodzi od zagrody do zagrody po tzw. wykupie i zbiera od gospodarzy jajka, ciasto, miÄ™so. Zwykle, to kawalerowie przychodzÄ… do tych domów, w których sÄ… panny na wydaniu. W niektórych rejonach Podlasia praktykowany jest jeszcze zwyczaj zwany woÅ‚oczebne, który polega na obdarowywaniu chrzeÅ›niaków.

 

W Krakowie do tradycji kultywowanych od lat należą: odpust Emaus i RÄ™kawka. Odpust, na pamiÄ…tkÄ™ miasteczka Emaus, do którego Chrystus udaÅ‚ siÄ™ po swoim zmartwychwstaniu, odbywa siÄ™ drugiego dnia Wielkiej Nocy. UroczystoÅ›ci odpustowe i wesoÅ‚a zabawa gromadzÄ… tÅ‚umy mieszkaÅ„ców i turystów.

 

Ludowy, wesoÅ‚y i barwny festyn, wywodzÄ…cy siÄ™ z czasów pogaÅ„skich, zwiÄ…zany ze sÅ‚owiaÅ„skim Å›wiÄ™tem wiosny, obchodzony jest na Wzgórzu Lasoty, zwanym wczeÅ›niej RÄ™kawkÄ…. StÄ…d nazwa festynu, odbywajÄ…cego siÄ™ w pierwszy wtorek po Wielkiej nocy (czasem w pierwszÄ… niedzielÄ™ po Å›wiÄ™tach).

 

Na Kaszubach ÅšwiÄ™ta Wielkanocne obchodzone sÄ… zawsze bardzo uroczyÅ›cie. Szczególnie hucznie obchodzony jest Lany poniedziaÅ‚ek, czyli Dyngus. Oprócz polewania wodÄ… istniaÅ‚ tam zwyczaj Dyngusa Zielonego. ChÅ‚opcy, chodzÄ…c od domu do domu, smagali dziewczÄ™ta brzozowymi i jaÅ‚owcowymi gaÅ‚Ä…zkami. Kolejnego dnia dziewczÄ™ta mogÅ‚y siÄ™ rewanżować.

 

Ile regionów Polski, ile domów, w których pamięć o dawnych zwyczajach przekazywana jest z pokolenia na pokolenie, tyle tradycji. PrzygotowujÄ…c siÄ™ do tegorocznych ÅšwiÄ…t Wielkiej Nocy pamiÄ™tajmy o nich.

   
Drukuj