Diakonia to znaczy służba | autor: KLARA WARECKA |
KoÅ›cióÅ‚ ewangelicko-augsburski (luteraÅ„ski) w Warszawie i okolicach liczy ok. 3 tys. wiernych. W stolicy znajdujÄ… siÄ™ dwie parafie – ÅšwiÄ™tej Trójcy i WniebowstÄ…pienia PaÅ„skiego. W Konstancinie przy ul.DÅ‚ugiej 43, na terenie Ewangelickiego OÅ›rodka Diakonii Tabita, mieÅ›ci siÄ™ kaplica filialna warszawskiej parafii ÅšwiÄ™tej Trójcy. W kaplicy regularnie odbywajÄ… siÄ™ spotkania modlitewne i nabożeÅ„stwa niedzielne, odprawiane o godz. 11.00.
Znakiem diakonii jest krzyż z koroną. Krzyż oznacza boże miłosierdzie w Jezusie Chrystusie. Korona oznacza jego zmartwychwstanie, zwycięstwo nad śmiercią.
Diakonia to organizacja KoÅ›cioÅ‚a ewangelicko- -augsburskiego, której celem jest niesienie wszelkiego rodzaju pomocy potrzebujÄ…cym: chorym, osobom starszym, niepeÅ‚nosprawnym, rodzinom wielodzietnym i dysfunkcyjnym oraz rodzicom samotnie wychowujÄ…cym dzieci. SÅ‚owo „diakonia” pochodzi z jÄ™zyka greckiego i oznacza sÅ‚użbÄ™ miÅ‚osierdzia, do której, poprzez wyznawanÄ… wiarÄ™ byÅ‚ zobowiÄ…zany każdy chrzeÅ›cijanin.
W okresie zaborówi PolskimiÄ™dzywojennej ewangelicy prowadzili szeroko zakrojonÄ… dziaÅ‚alność oÅ›wiatowÄ… i charytatywnÄ…: szkoÅ‚y, szpitale, domy starców i domy sierot. KonstanciÅ„ska Tabita powstaÅ‚a pod koniec XIX w. jako jeden z oÅ›rodków, w którym opiekÄ™ sprawowaÅ‚y czÅ‚onkinie żeÅ„skiego diakonatu. MieÅ›ciÅ‚ siÄ™ tu ZakÅ‚ad dla Rekonwalescentów Szpitala Ewangelickiego oraz Dom Macierzysty sióstr diakonis.
Dom opieki Tabita w Konstancinie-Jeziornie to jedyny oÅ›rodek, jaki przetrwaÅ‚ w powojennej rzeczywistoÅ›ci. Obecnie, po rozbudowie oÅ›rodka, ok. 100 osób może tu korzystać z caÅ‚odobowej opieki medycznej, opieki pielÄ™gniarskiej i psychologicznej. Po ukoÅ„czeniu budowy trzeciego, ostatniego skrzydÅ‚a budynku, placówka bÄ™dzie oferować fachowÄ… stacjonarnÄ… opiekÄ™ 140 osobom. Co najistotniejsze, pensjonariusze przyjmowani sÄ… bez wzglÄ™du na wyznanie.
PoczÄ…tek reformacji, w wyniku której narodziÅ‚a siÄ™ nowa gałąź chrzeÅ›cijaÅ„stwa, daÅ‚ augustianin i profesor teologii na uniwersytecie w Wittenberdze Marcin Luter (1483–1546). 31 października 1517 r. na drzwiach koÅ›cioÅ‚a zamkowego w Wittenberdze zawiesiÅ‚ 95 tez, które staÅ‚y siÄ™ punktem wyjÅ›cia do odnowy chrzeÅ›cijaÅ„stwa i kolejnego rozÅ‚amu w KoÅ›ciele rzymsko-katolickim. Marcin Luter wystÄ…piÅ‚ przeciw praktyce odpustów, krytykowaÅ‚ kler i hierarchiÄ™ koÅ›cielnÄ… za liczne nieprawidÅ‚owoÅ›ci i nadużycia oraz zgÅ‚osiÅ‚ wÄ…tpliwoÅ›ci co do nieomylnoÅ›ci papieża.WystÄ…piÅ‚ z propozycjÄ… reform, które, choć zostaÅ‚y pozytywnie odebrane przez spoÅ‚eczeÅ„stwo, spotkaÅ‚y siÄ™ ze stanowczym sprzeciwem papieża i katolickich hierarchów.
Kryterium wszelkiej dziaÅ‚alnoÅ›ci KoÅ›cioÅ‚a Ewangelicko- Augsburskiego jest Pismo ÅšwiÄ™te. Luter zachowaÅ‚ wszystkie podstawowe dogmaty pierwotnego KoÅ›cioÅ‚a, wprowadziÅ‚ też zmiany: zreformowaÅ‚ liturgiÄ™, przetÅ‚umaczyÅ‚ Pismo ÅšwiÄ™te na jÄ™zyk niemiecki, zniósÅ‚ również celibat. Podstawowe tezy doktrynalne ujÄ…Å‚ w cztery zasady:
tylko Chrystus – tylko on jest odkupicielem, zbawicielem, poza nim nie ma żadnego autorytetu; autorytetem nie mogÄ… być ani Å›wiÄ™ci, ani Matka Boża, ani zwierzchnicy koÅ›cielni, ani sobory i synody.
Wnętrze kaplicy
Luter odrzuciÅ‚ spowiedź sakramentalnÄ…. KoÅ›cióÅ‚ luteraÅ„ski uznaje tylko dwa sakramenty: chrzest i komuniÄ™ ÅšwiÄ™tÄ…. Marcin Luter odrzuciÅ‚ naukÄ™ o mszy Å›wiÄ™tej, jako przeistoczeniu.
KoÅ›cióÅ‚ ewangelicko-augsburski w Polsce liczy okoÅ‚o 78 tys. wiernych należących do 130 parafii w szeÅ›ciu diecezjach: warszawskiej, cieszyÅ„skiej, katowickiej, mazurskiej, pomorsko-wielkopolskiej i wrocÅ‚awskiej.
NaczelnÄ… wÅ‚adzÄ… KoÅ›cioÅ‚a Ewangelicko- -Augsburskiego w Rzeczypospolitej Polskiej jest Synod i Rada Synodalna. KoÅ›cióÅ‚ jest czÅ‚onkiem Åšwiatowej Rady KoÅ›cioÅ‚ów, Åšwiatowej Federacji LuteraÅ„skiej i Polskiej Rady Ekumenicznej.
W czasie II wojny Å›wiatowej polski KoÅ›cióÅ‚ luteraÅ„ski poniósÅ‚ dotkliwe straty. SpoÅ›ród 120 duchownych narodowoÅ›ci polskiej blisko poÅ‚owa zostaÅ‚a aresztowana w chwili wybuchu wojny. Część z nich zwolniono z wiÄ™zieÅ„, ale ponad 20 proc. duchowieÅ„stwakoncentracyjnych, w powstaniu warszawskim lub hitlerowskich wiÄ™zieniach. JednÄ… z ofiar obozu w Oranienburgu byÅ‚ ks. biskup Juliusz Bursche, pierwszy po odzyskaniu niepodlegÅ‚oÅ›ci zwierzchnik KoÅ›cioÅ‚a Ewangelicko-Augsburskiego w RP.
|