Nie było miejsca dla Ciebie autor: KLARA WARECKA
   

Nie byÅ‚o miejsca dla Ciebie, W Betlejem w żadnej gospodzie. I narodziÅ‚eÅ› siÄ™, Jezu, W stajni, w ubóstwie i chÅ‚odzie.

kolęda z Nowosądeckiego,
słowa: Mateusz Jeż

 

ozdoby choinkowe
Ozdoby choinkowe nawiÄ…zujÄ…
m.in. do Å›w. MikoÅ‚aja i jego reniferów

Boże Narodzenie w polskiej tradycji zajmuje wyjÄ…tkowe miejsce. Wigilia to jeden z najbardziej uroczystych rodzinnych wieczorów. To czas wybaczania, miÅ‚oÅ›ci, zgody i pokoju.W tradycji chrzeÅ›cijaÅ„skiej to Å›wiÄ™to narodzenia Jezusa. WedÅ‚ug kalendarza gregoriaÅ„skiego, Boże Narodzenie przypada na 25 grudnia. Najstarszym znanym nam dziÅ› autorem, który pisaÅ‚ o narodzinach Jezusa w grudniu, jest Hipolit. W datowanym na 204 r. komentarzu do KsiÄ™gi Daniela (4,23,3) pisaÅ‚ on:


„Pierwsze przyjÅ›cie Pana naszego wcielonego, który narodziÅ‚ siÄ™ w Betlejem miaÅ‚o miejsce ósmego dnia przed kalendami styczniowymi, to jest 25 grudnia”.

 

DzieÅ„ 25 grudnia jako datÄ™ dziennÄ… obchodzenia pamiÄ…tki Bożego Narodzenia podaÅ‚ też rzymski historyk Sekstus Juliusz AfrykaÅ„ski w swojej „Chronographii”. PierwszÄ… zachowanÄ… wzmiankÄ… o publicznym celebrowaniu tego Å›wiÄ™ta jest notatka w „Chronografie” z 354 r., znajdujÄ…cym siÄ™ w zbiorach Biblioteki WatykaÅ„skiej. Boże Narodzenie zostaÅ‚o przyjÄ™te przez KoÅ›cióÅ‚ najprawdopodobniej za czasów cesarza Konstantyna Wielkiego ok. 325 r. W koÅ›cioÅ‚ach, które nadal celebrujÄ… liturgiÄ™ wedÅ‚ug kalendarza juliaÅ„skiego (tzw. koÅ›cioÅ‚y wschodnie, gÅ‚ównie KoÅ›cióÅ‚ prawosÅ‚awny), Boże Narodzenie przypada obecnie 7 stycznia.

 

SÅ‚owianie obchodzili w czasie zbieżnym z Bożym Narodzeniem Å›wiÄ™to Godów. W niektórych regionach kraju przetrwaÅ‚a jeszcze do dziÅ› nazwa Gody na okreÅ›lenie Bożego Narodzenia.

 

Boże Narodzenie poprzedzone jest okresem czterotygodniowego oczekiwania (dokładnie czterech niedziel) nazywanego adwentem.

 

 

W niektórych koÅ›cioÅ‚ach chrzeÅ›cijaÅ„skich Å›wiÄ™ta Bożego Narodzenia zaczynajÄ… siÄ™ od dnia poprzedzajÄ…cego rocznicÄ™ narodzin Chrystusa – Wigilii przypadajÄ…cej na 24 grudnia. Tego dnia polska tradycja nakazuje post – powstrzymujemy siÄ™ od spożywania potraw miÄ™snych. Jednak ani Å›wiÄ™towanie Wigilii, ani post nie sÄ… wspólne wszystkim chrzeÅ›cijanom. Np. protestanci nie zachowali specjalnych przepisów dotyczÄ…cych jedzenia lub niejedzenia miÄ™sa. ObowiÄ…zek postu zniesiono w KoÅ›ciele katolickim w 1983 r. (nowy kodeks prawa kanonicznego), jednak w Polsce episkopat podtrzymywaÅ‚ post wigilijny specjalnym dokumentem aż do 2003 r. Obecnie post w WigiliÄ™ jest jedynie zalecany. Warto mimo to odnotować, że w Polsce również i przedstawiciele innych wyznaÅ„ przestrzegajÄ… wigilijnego postu ze wzglÄ™du na specyficznÄ… tradycjÄ™ naszego kraju.

 

Punktem kulminacyjnym dnia jest uroczysta wieczerza, do której tradycja nakazuje zasiadać po pojawieniu siÄ™ na niebie pierwszej gwiazdki, na pamiÄ…tkÄ™ gwiazdy prowadzÄ…cej Trzech Króli do stajenki betlejemskiej. Przed wieczerzÄ… dzielimy siÄ™ poÅ›wiÄ™conym opÅ‚atkiem. Zwyczaj ten rozpowszechniÅ‚ siÄ™ w Polsce ok. 200 lat temu, a jego tradycja wywodzi siÄ™ ze Wschodu, gdzie dzielono siÄ™ maÅ‚ymi buÅ‚eczkami.

 

W polskiej literaturze kulinarnej nie ma zgodnoÅ›ci co do liczby potraw, które powinny znaleźć siÄ™ na wigilijnym stole. WedÅ‚ug niektórych źródeÅ‚ powinno to być 12 potraw, tyle, ilu byÅ‚o apostoÅ‚ów (lub tyle, ile jest miesiÄ™cy w roku) zaÅ› w innych podkreÅ›la siÄ™, że liczba ta powinna być nieparzysta: 13 u magnatów, 11 u szlachty, dziewięć u mieszczan. TradycjÄ… jest stawianie jednego talerza dodatkowego: dla nieoczekiwanego goÅ›cia, dla nieobecnych, którzy nie mogÄ… być tego dnia z nami, lub dla tych, którzy odeszli na zawsze. Do tradycyjnych pokarmów spożywanych podczas Wigilii należą: karp, Å›ledzie, barszcz z uszkami, zupa grzybowa lub rybna, pierogi z kapustÄ… i grzybami, kapusta z grochem, kutia, kluski z makiem, piernik oraz kompot z suszonych owoców: Å›liwek, jabÅ‚ek i gruszek. Zwyczaj nakazuje spróbowania każdej potrawy, a zwiÄ…zany z tym przesÄ…d mówi, że czego nie spróbujemy, tego nam zabraknie w przyszÅ‚ym roku.

 

Katolicy po wieczerzy wigilijnej udajÄ… siÄ™ na PasterkÄ™ – bożonarodzeniowÄ… mszÄ™, która rozpoczyna siÄ™ o póÅ‚nocy.

 

W części krajów europejskich nie obchodzi siÄ™ Wigilii, w niektórych do uroczystej wieczerzy zasiada siÄ™ dopiero po Pasterce. W krajach anglosaskich i wÅ›ród chrzeÅ›cijan w Azji i Afryce Å›wiÄ™tuje siÄ™ jedynie dzieÅ„ 25 grudnia – Boże Narodzenie.

 

NieodÅ‚Ä…cznym elementem Bożego Narodzenia sÄ… Å›piewane w tym okresie kolÄ™dy i pastoraÅ‚ki. Do najbardziej znanych należą: „WÅ›ród nocnej ciszy”, „Lulajże Jezuniu”, „Bóg siÄ™ rodzi”, „Dzisiaj w Betlejem”, „Pójdźmy wszyscy do stajenki”, „Gdy siÄ™ Chrystus rodzi”, „Nie byÅ‚o miejsca dla Ciebie”.

 

Ważnym elementem Å›wiÄ…t jest dekorowane drzewko, zazwyczaj Å›wierk lub jodÅ‚a, pod którym ukÅ‚ada siÄ™ prezenty. W wielu kulturach drzewo, zwÅ‚aszcza iglaste, jest uważane za symbol życia i odradzania siÄ™, trwania i pÅ‚odnoÅ›ci. Jako drzewko bożonarodzeniowe pojawiÅ‚o siÄ™ w XVI w., lecz prawdopodobnie już wczeÅ›niej wystÄ™powaÅ‚o jako symbol rajskiego drzewa dobrego i zÅ‚ego w misteriach o Adamie i Ewie, wystawianych w okresie Bożego Narodzenia.

 

Tradycja zdobienia choinek narodziÅ‚a siÄ™ w Alzacji, gdzie wstawiano drzewka do domów i przybierano je ozdobami z papieru i jabÅ‚kami (nawiÄ…zanie do drzewa rajskiego).Wielkim zwolennikiem tego zwyczaju byÅ‚ Marcin Luter, który zalecaÅ‚ spÄ™dzanie Å›wiÄ…t w domowym zaciszu. Choinki wiÄ™c szybko staÅ‚y siÄ™ popularne w protestanckich krajach Niemiec.

 

Symbolika drzewka i wieszanych na nim ozdób choinkowych ma swe korzenie w starożytnych wierzeniach ludów Europy lub w tradycji ludowej, częściowo czerpiÄ…cej z wierzeÅ„ okresu przedchrzeÅ›cijaÅ„skiego, a częściowo z tradycji chrzeÅ›cijaÅ„skiej.

 

szopka BronisÅ‚awa PiÄ™cika z 1998 r. ze zbiorów Muzeum Historycznego Miasta KrakowaGwiazda betlejemska, którÄ… umieszcza siÄ™ na szczycie drzewka, miaÅ‚a pomagać w powrotach do domu z dalekich stron. OÅ›wietlenie choinki broniÅ‚o dostÄ™pu zÅ‚ym mocom, a także odwrócić miaÅ‚o nieżyczliwe spojrzenia ludzi. W chrzeÅ›cijaÅ„skiej symbolice religijnej wskazywaÅ‚o natomiast na Chrystusa, który miaÅ‚ być Å›wiatÅ‚em dla pogan. Zapalanie choinkowych lampek ma jednak starszy rodowód i jest zwiÄ…zane ze Å›wiÄ™towaniem odradzajÄ…cego siÄ™ Å›wiatÅ‚a (po przesileniu zimowym 22 grudnia). Takie Å›wiÄ™ta znane sÄ… w wielu religiach różnych ludów Europy z okresu przedchrzeÅ›cijaÅ„skiego. JabÅ‚ka zawieszane na gaÅ‚Ä…zkach symbolizowaÅ‚y rajskie owoce, którymi kuszeni byli Adam i Ewa. Później zastÄ…piono je maÅ‚ymi rajskimi jabÅ‚uszkami. Pierwotnie zapewnić miaÅ‚y zdrowie i urodÄ™. Orzechy zawijane w sreberka niosÄ… dobrobyt i siÅ‚Ä™. Papierowe Å‚aÅ„cuchy przypominajÄ… o zniewoleniu grzechem. ZaÅ› w ludowej tradycji niektórych regionów Polski uważa siÄ™, że Å‚aÅ„cuchy wzmacniajÄ… rodzinne wiÄ™zi oraz chroniÄ… dom przed kÅ‚opotami. Dzwonki oznaczajÄ… dobre nowiny i radosne wydarzenia, a anioÅ‚y majÄ… opiekować siÄ™ domem. Samo żywe drzewko staÅ‚o siÄ™ w chrzeÅ›cijaÅ„stwie symbolem Chrystusa jako źródÅ‚a życia.

 

Innym nieodÅ‚Ä…cznym atrybutem wystroju Å›wiÄ…tecznego domu jest jemioÅ‚a. Ten symbol przybyÅ‚ do nas z Anglii. Pod jemioÅ‚Ä… caÅ‚ujÄ… siÄ™ zakochani oraz skÅ‚ócone ze sobÄ… osoby. PÄ™k jemioÅ‚y należy trzymać w domu do nastÄ™pnych Å›wiÄ…t.

 

Drugi dzieÅ„ Å›wiÄ…t obchodzony jest tylko w nielicznych krajach.W Polsce 26 grudnia obchodzony jest jako drugi dzieÅ„ Bożego Narodzenia, a katolicy czczÄ… tego dnia Å›w. Szczepana, pierwszego mÄ™czennika za wiarÄ™ chrzeÅ›cijaÅ„skÄ…. Åšw. Szczepan zostaÅ‚ ukamienowany w 36 r. n.e., a ukamienowaniu temu przewodniczyÅ‚ SzaweÅ‚ z Tarsu, wówczas bardzo gorliwy przeciwnik wyznawców Jezusa (znany później jako PaweÅ‚ z Tarsu).

 

JednÄ… z najstarszych tradycji zwiÄ…zanych z Bożym Narodzeniem jest budowa szopek betlejemskich, upamiÄ™tniajÄ…cych miejsce urodzenia Chrystusa. PierwszÄ… szopkÄ™ zbudowaÅ‚ Å›w. Franciszek z Asyżu w 1223 r. Zwyczaj budowania szopek w koÅ›cioÅ‚ach rozwinÄ…Å‚ siÄ™ pod koniec XV w., najpierw we WÅ‚oszech i Hiszpanii, a w koÅ„cu XVI w. znany byÅ‚ już we wszystkich krajach katolickich. Wtedy też przewÄ™drowaÅ‚ do Polski. WÅ›ród polskich szopek najbardziej znane sÄ… szopki krakowskie, które sÄ… prawdziwymi dzieÅ‚ami sztuki ludowej. Od 1937 r. na krakowskim Rynku Starego Miasta, u stóp pomnika Adama Mickiewicza, odbywa siÄ™ doroczna wystawa najpiÄ™kniejszych szopek. Na zdjÄ™ciu: szopka BronisÅ‚awa PiÄ™cika z 1998 r. ze zbiorów Muzeum Historycznego Miasta Krakowa.

 

   
Drukuj