SZKOŁA TOLERANCJI | autor: Klara Warecka |
Początek roku szkolnego to wydarzenie dla każdego ucznia. Maluchy, rozpoczynające naukę w zerówce, są przejęte i trochę przestraszone, uczniowie starszych klas, żyjący jeszcze wakacyjnym luzem, też są zestresowani. Powrót do szkoły po wakacjach jednakowo stresuje dzieci zdrowe i te z różnego rodzaju dysfunkcjami.
Windy dla osób niepełnosprawnych, zainstalowane w szkole, już czekają na rozpoczęcie roku szkolnego
Przyjazna szkoła pomaga opanować te lęki. W szkole integracyjnej spotykają się dzieci absolutnie zdrowe i dzieci w różnym stopniu niepełnosprawne: ruchowo, intelektualnie, społecznie. Dla kogo są klasy integracyjne? Dla jednych i drugich. Szkoła integracyjna uczy dzieci szacunku dla innych, tolerancji dla nie doskonałości niepełnosprawnych kolegów, odpowiedzialności i cierpliwości. Integracja zaczyna się w sercu każdego człowieka - mówi absolwent szkoły Marcin Mirowski.
Dzieci z różnego rodzaju niedostatkami w rozwoju fizycznym i intelektualnym najlepiej czują się w małych, kameralnych placówkach, zapewniających im specjalistyczną opiekę pedagogiczną i odpowiednie warunki lokalowe. W Konstancinie taką szkołą od trzech lat jest Szkoła Podstawowa z Oddziałami Integracyjnymi nr 5 im. Żołnierzy Armii Krajowej Batalionu "Krawiec" i Narodowych Sił Zbrojnych "Mączyński". O utworzenie integracyjnego gimnazjum zabiegali i rodzice uczniów, i dyrektor szkoły Artur Krasowski. - W naszej szkole dzieci czują się bezpiecznie. Możemy im oszczędzić stresu związanego z przejściem do innej szkoły - argumentowali zgodnie. To dzięki ich staraniom i decyzjom naszego samorządu od 1 września 2009 r. pierwszych uczniów przyjmie Gimnazjum Integracyjne nr 5.
Dzieci z różnego rodzaju niedostatkami w rozwoju fizycznym i intelektualnym najlepiej czują się w małych, kameralnych placówkach, zapewniających im specjalistyczną opiekę pedagogiczną i odpowiednie warunki lokalowe
Budynek szkoły, wybudowany w latach 20. ubiegłego wieku, został gruntownie wyremontowany i przystosowany do potrzeb uczniów niepełnosprawnych ruchowo. Zbudowano podjazd dla wózków inwalidzkich i zainstalowano windy. W jasnych, przestronnych salach uczy się po 15-20 dzieci. W najbliższym czasie rozpocznie się budowa sali gimnastycznej wraz z zapleczem dydaktycznym i rehabilitacyjnym.
W oddziałach integracyjnych, w których dzieci niepełnosprawne stanowią jedną czwartą uczniów, poza nauczycielami poszczególnych przed miotów pracują pedagodzy, popularnie zwani nauczycielami wspomagającymi, którzy obejmują specjalistyczną opieką uczniów zakwalifikowanych do edukacji integracyjnej.
- Staramy się zapewnić naszym uczniom jak najlepsze warunki rozwoju: zatrudniamy psychologów, pedagogów, logopedów i rehabilitant ów - mówi dyrektor placówki. - Prowadzimy zajęcia kompensacyjno wychowawcze i zajęcia korygujące wady postawy. Metody terapii dostosowujemy do indywidualnych potrzeb. Każda klasa wyposażona jest w komputer pomocny w prowadzeniu zajęć, mamy również pracownię informatyczną, czytelnię multimedialną i bibliotekę.
Szkoła przywiązuje dużą wagę do edukacji ekologicznej najmłodszych. Działa tu ruch Ekoludki, organizujący m.in. konkursy i zabawy propagujące postawy i zachowania proekologiczne.
Szkolna świetlica zapewnia opiekę po lekcjach - wspólne odrabianie zadań domowych i zajęcia rekreacyjne organizowane są w trzech grupach wiekowych. W czasie wolnym każdy znajdzie coś dla siebie: działa tu m.in. kółko teatralne, klub czytelnika i koło turystyczno krajoznawcze.
- W klasie integracyjnej trzeba brać pod uwagę potrzeby i mośliwożci sprawnych i mniej sprawnych - mówi szkolny pedagog, Marian Sobiechowski.
– Wszyscy nasi uczniowie odnoszą sukcesy w zawodach sportowych i licznych konkursach przedmiotowych organizowanych przez szkołę i przez kuratorium oświaty. Integracja jest naszą siłą napędową, nie pustym hasłem.
W oddziałach integracyjnych, w których dzieci niepełnosprawne stanowią jedną czwartą uczniów, poza nauczycielami poszczególnych przedmiotów pracują pedagodzy, popularnie zwani nauczycielami wspomagającymi, którzy obejmują specjalistyczną opieką uczniów zakwalifikowanych do edukacji integracyjnej
– Sukcesy naszych uczniów w dużej mierze są zasługą wykształconej i doświadczonej kadry pedagogicznej. W celu doskonalenia naszych metod pracy od wielu lat współpracujemy m. in. z Wydziałem Pedagogicznym Uniwersytetu War- szawskiego – dodaje dyrektor Krasowski. Gimnazjum integracyjne już mamy, a kiedy powstanie liceum?
Gimnazjum integracyjne już mamy, a kiedy powstanie liceum. |