Nie dla nas obwodnica autor: KLARA WARECKA
   

ul. Bielawska, Konstancin

Na ul. Bielawskiej nikt nie respektuje ograniczenia prędkości

 

1 października rzÄ…d przyjÄ…Å‚ tzw. program obwodnicowy, czyli ustaliÅ‚ listÄ™ obwodnic, które zostanÄ… wybudowane w latach 2014 –2020. Objazdu Konstancina-Jeziorny na liÅ›cie nie ma.

 

Program przewiduje budowÄ™ 12 obwodnic o Å‚Ä…cznej dÅ‚ugoÅ›ci ok. 150 km. Do 2020 r. kosztem 4,7 mld zÅ‚ rzÄ…d planuje wybudować obwodnice BeÅ‚chatowa, Brodnicy, InowrocÅ‚awia, Wielunia, Ostrowa Wielkopolskiego, Jarocina, Góry Kalwarii, Olsztyna, KÅ‚odzka, Nysy, Sanoka i KoÅ›cierzyny. Jeszcze w tym roku ogÅ‚oszone zostanÄ… przetargi na budowÄ™ dróg, tak by po otrzymaniu dofinansowania z budżetu Unii Europejskiej jak najszybciej rozpocząć inwestycje. Tylko jedno mazowieckie miasto znalazÅ‚o siÄ™ na liÅ›cie – Góra Kalwaria. Planowany koszt budowy obwodnicy Góry Kalwarii, o dÅ‚ugoÅ›ci 9 km, w przebiegu dróg krajowych nr 50 i 79 to blisko 438 mln zÅ‚. RzÄ…dowy program objÄ…Å‚ budowÄ™ obwodnic miast w przebiegu dróg krajowych lub ekspresowych, objazd Konstancina miaÅ‚ odciążyć drogÄ™ wojewódzkÄ….

 

Do budowy obwodnicy Konstancina Mazowsze przymierza siÄ™ od wielu lat. Jak dotychczas, bezskutecznie. W maju Mazowiecki ZarzÄ…d Dróg Wojewódzkich podpisaÅ‚ kolejnÄ… umowÄ™ (z poprzedniej wykonawca nie wywiÄ…zaÅ‚ siÄ™) na opracowanie koncepcji przebiegu drogi. SpóÅ‚ka Mosty Katowice ma jÄ… wykonać do sierpnia 2014 r. W tym czasie firma zobowiÄ…zana jest także do uzyskania decyzji Å›rodowiskowej. NastÄ™pnie wykonany zostanie projekt trasy – kolejny rok lub dwa. Do 2017 r. ma powstać kompletna dokumentacja inwestycji. WÄ…tpliwe, by Mazowsze, które ma ostatnio poważne problemy finansowe, znalazÅ‚o pieniÄ…dze, co najmniej 1 mld zÅ‚, na sfinansowanie tak dużej inwestycji.

 

Realnie, jedyne na Mazowszu uzdrowisko ma szanse na budowÄ™ obwodnicy po 2020 r., o ile decyzja Å›rodowiskowa nie przeterminuje siÄ™. Można zbudować obwodnicÄ™ Serocka, rusza budowa dróg objazdowych Marek, Raszyna i Janek, a Konstancina nie. Naszej drogi nie ma nawet na liÅ›cie rezerwowej – gdyby któreÅ› zmiast nie skompletowaÅ‚o peÅ‚nej dokumentacji lub przy realizacji inwestycji z listy podstawowej zostaÅ‚y oszczÄ™dnoÅ›ci, mielibyÅ›my szansÄ™ na wczeÅ›niejszÄ… budowÄ™.

 

Skoro nie mamy szans na budowÄ™ trasy, którÄ… wyprowadzimy ciężki ruch z drogi wojewódzkiej nr 724, biegnÄ…cej przez Å›rodek kilkutysiÄ™cznego osiedla Grapa, musimy zabiegać o dalsze ograniczenie tonażu pojazdów. Na drogach wszelkiej kategorii – na wojewódzkich trudniej gminie uzyskać takie ograniczenie, ale na ulicy gminnej chyba Å‚atwiej? TakÄ… ulica jest m.in. ul. Bielawska. Na odcinku 1 100 m z jednej strony ulicy zlokalizowane sÄ… dwa kompleksy bloków (osiedla Arche i JW Construction), z drugiej – zabudowa jednorodzinna i ZespóÅ‚ SzkóÅ‚ nr 3. Ruch ciężkich pojazdów jest uciążliwy dla mieszkaÅ„ców i wrÄ™cz niebezpieczny dla uczniów. Kilkunastotonowe kolosy pÄ™dzÄ… ul. BielawskÄ… do zakÅ‚adów przemysÅ‚owych zlokalizowanych w Mirkowie. Ograniczenia prÄ™dkoÅ›ci kierowcy nie respektujÄ…, a policja nie kontroluje przestrzegania ustawionych znaków.

 

„W najbliższym czasie naprzeciwko szkoÅ‚y zbudowany zostanie skatepark – sport w oparach spalin to jest to!” – pisze nasz czytelnik.

 

O ograniczenie tonażu pojazdów musimy zadbać sami – nikt nas nie wyrÄ™czy. Ale samo ustanowienie zasad i zakazów nie poprawi sytuacji, trzeba je jeszcze egzekwować.

   
Drukuj